Stavar

Exakt, tycker inte kolfiberstavar har något att göra utanför preparerade spår med nära till värmestugan vid stavbrott...

Men flexibiliteten hos teleskopstavar, behövs den? Det är ju när man vill sätta dem på ryggsäcken istället för att stava sig fram som man vill kunna korta dem. Men för mig händer det mycket sällan, så är icke-teleskopiska verkligen ett problem?

Man kan vilja ha olika längd alltfter om man går uppför eller nedför. På knepiga och utsatta passager, där man kanske behöver använda händerna, är det lämpligt att packa undan dem,
t ex brukar jag stoppa in dem i madrassen.

Sen kanske man reser till och från turen (i mitt fall ofta 30 timmar med tåg).

Längd

Justerbar, 80 - 140 cm. (skala på staven 105 - 140 cm)

Vikt

250 gr. / st (exkl. handskrem)

Antal delningar

2-delad. Lätt att skjuta ihop vid transport.

Fattning

Handskrem som låses med kardborre för behaglig fattning.

Material

Lättmettalstomme Alloy 7075. Walkingfötterna är förstärkta med ingjuten stålbricka.

Utbytbara Walkingfötter

Walkingfötter och walkingspetsar ingår. Som tillbehör finns walkingfötter i 4 olika hårdheter.

Vet inte något om nämnda stav men har själv ett par Black Diamond. Flick-lock-låset som de har tycker jag är mycket bättre än såna man skruvar fast. Men stav som stav, bara låsen sitter och de känns hyfsat stabila så tycker jag inte det spelar så stor roll.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik_ Stavar? Fjällvandring 11
majjen En eller två stavar? Fjällvandring 58
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
sajberjohan Stavar Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg