Stavar

Håller med om att det ser lite larvigt ut med två teleskopstavar i flashiga färger men det är säkert bra. Jag plockade en vanlig trästav innan jag gav mig iväg iår. Det var för övrigt första året med vandringsstav och det kan helt klart rekommenderas. Se dock till att du inte har staven rakt framför dig om du skulle snava och falla mot den. Bättre att hela tiden hålla den på sidan. Mitt öra fick sig en liten törn vid ett tillfälle. Då är säkert två stavar bättre.

Olle
 
komperdell

Jag har komperdell stavar som jag använt vid ett par turer och det har funkat utmärkt... använts flitigt vid avlastnning uppför och utför, vadning, som tvättlinestolpar på kalfjället, staga upp rygggan vid pauser, uppför snöfält, någon större energi åtgång(som någon nämde) har jag inte märkt, tvärtom den energin överkroppen använt har jag sparat i benen... kan dock vara ivägen vid snårig terräng, men då sätter jag bara fast dem på ryggan. den enda nackdelen är att min ena stav knirrar lite konstigt, låter som ett glapp... men har testat att belasta riktigt tungt och fästanordningen rubbas inte en millimeter. det är iofs lite tråkigt med "knirk"ljuden när man går...


//Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik_ Stavar? Fjällvandring 11
majjen En eller två stavar? Fjällvandring 58
sir Toby Stavar Fjällvandring 16
Jonik vandra med stavar Fjällvandring 43
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3

Liknande trådar