Vad som är plurr och inte plurr
Typ1: Generellt kan man ju säga att om man plurrar långt ut på svag is, och med långt ut menar jag 20-100 meter beroende på fysik, så dör man om man inte får hjälp med helikopter eller svävare. Jag menar då att isen är så svag så att den i princip inte håller för personer som ska rädda heller, utan den går sönder även för andra i gruppen.
Typ2: Pss kan man säga att man aldrig riskerar drunkningsdöden när man går över en råk om isen runt om är stark. Möjligtvis kan man trilla och slå i huvudet, men drunkna ska man inte behöva göra. Inte heller om man åker på svag is nära land eller nära stark is. Man kan slå sig, skära sig osv, men drunkna ska man väl inte behöva göra om man har sällskap.
Frågan är alltså felaktigt ställd. I vissa typ av olyckor drunknar man alltid, och i andra typer nästan aldrig. Jag försöker alltid plurra enligt typ 2.
Med detta sagt så tror jag tyvärr att vi kommer råka ut för fler Ridöolycker, och med det avser jag massplurr vid organiserade såväl som oorganiserade turer. Alla personer som åker på is enligt typ 1 bör testa hur det är att hacka sig fram 20-30 meter i is som går sönder. Jag har gjort det, när jag plirade enligt typ 2.Du som åker enl typ 1, har du testat plurrning på riktigt svag is?
Jag skriver detta bara för att väcka lite tankar. Man får verkligen utsätta sig för risker. Vissa hoppar base jump... Jag skriver eftersom jag tror att en hel del personer litar på att ledaren har full koll, och det är faktiskt inte alltid att ledaren har sådär jättebra koll. Tänk själv alltså, och låt dig inte dras med ut på is som du inte litar på!