@veni
På sovsäcken kan du spara minst 500g.
Varför har du två liggunderlag med dig?
Är du ensam i ditt Nallo eller ska du egentligen dela vikten med två?
Tre handdukar?
Vad väger din ryggsäck?
Kan du inte använda en liten packpåse med kläder istället för kudden?
Hur mycket väger din dagsranson av mat?
Senast jag var ute i fjällen hade vi på två personer sammanlagt 26kg packning (tält och mat för åtta dagar). Å andra sidan hade vi med oss både 700g vin, 600g salami och 400g torkat kött... Så vem är jag att prata om lättpackning? Det handlar ju även om att ha det bra! Vinet var förresten riktigt gott två mil från närmaste väg...
Vägde min ryggsäck nu och den vägger 3kg utan regnskydd. Sist jag gick använde jag bivakstältet som vägger 750gr men det kändes rätt obekväm med packningen utanför därför skulle jag i år ta med Nallon. Men o andra sidan är det max 3 nätter jag behöver tältet så det lär nog bli bivakstältet igen. Varför 2 liggunderlag, jo det ena bär jag på utsidan och vika ut enkelt till önskat storlek när jag stanna, både bra vid dåligt väder och när man vill ligga i solen en stund. 3 handdukar låter mycket, men den stora behövs ifall det blir någon "dusch" under vägen. Kudden är kanske lyx men ack så skön och vägger nästan ingenting. Bra också under den långa transportsträckan och gör att jag sova något bättre.
När det gäller maten vet jag inte vikten på den dagliga ransonen men skulle kunna skippa äpplena (det är min lyx istället vinet).
Så om jag skaffar mig en ny säck skulle jag kunna minska 2kg och 1kg till om jag tar bivakstältet.
Blir fortfarande 17kg men det känns okay.
Glömde också tillägga i packningslistan:
Liten toilettväska (allt förpackat i miniformat), pannlampa och mössa & handskar.
Hälsningar Veni