starkare handleder?

Hej,

jag köpte två stycken vaderade vikter (0,75 kg) som trär på på handlederna. Finns på InterSport för 130kr/paret. Jag tänkte ha dom när jag promenerar / springer.
Men det funkar inte. Det som händer är att man spänner axlarna och får ont där.

Jag tränar med ett redskap som heter Gyrotwister och tycker det fungerar bra. Jag köpte det på Addnature http://www.addnature.com/ och de skriver så här om produkten;

"GyroTwister är träningsapparaten som du blir beroende av – på ett positivt vis: För de senaste undersökningarna från Tyskland visar att träning med GyroTwister märkbart förbättrar gripkraften. Även underarmarna, överarmarna och handlederna tränas effektivt och lekande lätt. GyroTwister arbetar inte, som andra träningsapparater, med fasta vikter, resp. fjädrar, utan genom att utnyttja gyrokraftprincipen. Därför är GyroTwister´s kraft variabel, och anpassar sig alltid till användarens träningstillstånd. Den genererade gyrokraften vid 10.000 varv/min motsvarar 15(!)kg."

Anders

Vilka rörelser kan du göra?

När du säger "träna handleder" så antar jag att du ffa menar underarmens muskler. Tänk efter vilka rörelser du kan göra i handleden, lägg handen med handryggen mot bordet framför dig.
Du kan böja upp handleden från bordet (flektera).
Du kan trycka ned handryggen i bordet (extendera).
Du kan böja i handleden mot lillfingersidan (åt vänster om det är din högra hand) (ulnardeviera)
Du kan böja i handleden mot tumsidan (åt höger för din högra hand) (radialdeviera)
Du kan rotera inåt (höger hand motsols, som när du drar ur en skruv) (pronera)
Du kan rotera utåt (höger hand medsols, som när du drar i en skruv) (supinera)

Du kan alltså böja i två plan samt rotera. Pröva att göra dessa rörelser mot motstånd, t ex med en hantel i handen. Rotationerna kan du t ex göra med en hantel där du tagit av vikterna på ena sidan handtaget och håller i den delen; som en hammare.

Du kommer snart att märka att du är mycket starkare i vissa rörelser: du är mycket starkare när du böjer mot handflatesidan än när du böjer mot handryggsidan. Därför lyfter vi oftast med handflatan mot oss istället för tvärtom.
Du är även starkare i att böja mot lillfingersidan, samt i att utåtrotera handen (supinera) - därför är skruvar gängade så att de drar i när man roterar dem medsols = supinerar handen.

Börja dock lugnt, det är svaga strukturer du jobbar med, som hos många är rätt otränade. Taskigt att dra på sig skador i sin träningsiver.

Gyrotwister

Detta redskap verkar finnas under en uppsjö av brandnames. Teknikmagasinet har den varianten men även en med varvräknare och blått ljus. Ser ut som ett UFO landat i vardagsrummet men kul är det.
Hos dem heter den powerball och jag kan varmt rekommendera den. Håller på med skytte där ett fast grepp är att föredra och visst stärker den.

Stå på händer

Min flickvän är gammal gymnast (eller snarare: hon tränade gymnastik på hög nivå när hon var yngre). Om hon kör flickflack o annat nu så får hon ont i handlederna. Hon säger att det beror på bristande styrka och att handlederna är stela. Att öva handstående ska visst vara bra.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg