• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stålvajer

Vilken lag ska man då hänvisa till om man anmäler?

Har någon haft södner din trappa skulle jag gissa att det klassas som skadegörelse. Kanske det är något trafikbrott (heter det kanske terrängkörningslagen) också - man får ju inte köra skoter hur som helst - t ex inte så trappor går sönder.
Är du hemma när det dundrar förbi en skoter kanske det kan klassas som hemfridsbrott också men då är det du som ska bli störd (och inte trappan).

Om du ringer 114 14 (polisen icke-akuta nummer) och berättar vad som hänt så tror jag de kan hjälpa dig med brottsrubricering och de tar emot anmälan. Du kan också anmäla via webben. Mycket detaljer finns här
http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Lycka till!

/Patrik, som anmält båtinbrott via telefon i somras
 
Sätt dit en vajer eller lina med vimplar på. Syrran har dekorerat sin balkong med ett rätt fint flaggspel som det tydligen heter. Går nog att få väldigt billigt på Rusta eller liknande. http://www.mamsellk.se/inredning-och-dekoration/vimplar-och-flaggspel/ (är väl läge att det är i hyfsat synliga färger). Gäller ju att ingen gör sig illa ordentligt men jag har full förståelse för det där med att idioter kör över andras gårdar och planteringar. Farsan hade lite ovälkommet besök i fritidshuset med liknande skador.
 
Den som kör där gör det ju antagligen för att det är bekvämt. Så genom att se till att det inte blir lika bekvämt så får man stopp på det. Därav min tanke om ett räcke mitt i trappan, inte på tvären utan längs med. Eller bygga om trappan så det blir nån form av tvär sväng nånstans, där det inte går att svänga med skoter. Samma princip som används för cykelhinder.

Ska du sätta upp en vajer eller liknande så måste du som sagt var sätta den så den blir synlig, att bara spänna upp en vajer riskerar att leda tillo åtal. Men sätter du väl synliga reflexvimplar på den så ska det nog fungera.


Men har du inte försökt följa spåren?
 
Har du testat att sätta upp de här två i kombination?

Privat_omrade_wb0213.jpg


c13.png


[EVIL]
Gärna med en sådan här vid grannens tomtgräns...

images



[/EVIL]
 
Vilken lag ska man då hänvisa till om man anmäler?

Du behöver inte hänvisa till någon lag alls. Det är varken din eller polisens sak att rubricera brottet utan åklagarens, om han väljer att öppna en förundersökning. Det räcker att du anmäler att du upplever att du blivit utsatt för ett brott.
I praktiken spelar det naturligtvis ingen roll eftersom polisen och åklagaren inte kommer att göra annat än att lägga ned utredningen med motiveringen "brott kan ej styrkas" alternativt "spaningsuppslag saknas". Precis som vid alla liknande brott, om de nu inte snubblar över någon på bar gärning som genast erkänner. Tyvärr.
 
En lite udda fråga. Kan det finnas något juridiskt problem att sätta upp en stålvajer på sin egen tomt?

Tänkte mig en tunn vajer mellan två träd. Ca 120 cm över marken och på min egen tomt.

Halaj!

Har du verkligen, verkligen tänkt över det här? jag vill inte anklaga dig för bristande fantasi, men en mer ”grafisk” framställning kanske får dig att tänka ett varv till? 1:30 in i filmsnutten:
http://www.youtube.com/watch?v=wVRQwYRWR1A

//T
 
Avslöjande

Halaj!

Har du verkligen, verkligen tänkt över det här? jag vill inte anklaga dig för bristande fantasi, men en mer ”grafisk” framställning kanske får dig att tänka ett varv till? 1:30 in i filmsnutten:
http://www.youtube.com/watch?v=wVRQwYRWR1A

//T

Ja det var exakt så jag tänkte mig. Kan bevisbördan bli bättre? Kistan får väl dras på en kälke efter skotern.

Det kan inte vara olagligt att ha en spänd tvättning på tomten. Efter att orienterat in på en sommarstugetomt med diffusa kanter och hamnat i deras tvättlina vet jag hur svår den är att upptäcka. Och tack och lov springer jag inte så fort.

Nej skämt och sido så kommer det inte bli vare sig lina eller polis men vill mer visa att visar ett ansvar inför andra vare sig vi kör scoter, fyrhjulig, cykel eller går. Nu ligger det en gammal kabelsteg över min lilla sandstrand som scoteråkaren måste flytta på som markering. Borde uppfattas av en mänsklig varelse som en markering.