• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stålvajer

En lite udda fråga. Kan det finnas något juridiskt problem att sätta upp en stålvajer på sin egen tomt?

Tänkte mig en tunn vajer mellan två träd. Ca 120 cm över marken och på min egen tomt.
 
Jag kan tänka mig att om någon tar en genväg över din tomt och skadar sig på wiren, då blir det juridiska problem. Jämför med inbrottstjuvar som halkar och bryter ben på någons osandade tomt. Då kan fastighetsägaren få stå till svars.
 
Juridiskt kan nog syftet spela viss roll - om syftet är att inte ha folk springnade där så är det nog värre om någon skadar sig än om det är en tvättlina som är tydligt utmärkt.
T ex så är väl poolägare skyldiga att se till att ingen förirrar sig in på tomten och ramlar i poolen - t ex genom att stängsla in tomt eller pool. Små barn ska ju inte kunna ramla i poolen av misstag.

Man undrar lite över syftet med vajern du frågar om?
Om hur mycket tomt är det - är det i direkt anslutning till hus eller är det längre bort på fastigheten där allemansrätten kan tänkas gälla.

/Patrik
 
Det beror på ditt syfte.. Finns det något ordentligt syfte att ha denna vajer och den sitter på ett sätt som gör att den syns, eller eventuellt märks ut, så är det inga problem.

Har du tänkt göra någon dold fälla har du inget juridiskt stöd för det och kan bli ansvarig om någon skadar sig på det.

Att man får betala skadestånd för tjuvar eller någon annan för den delen, som halkar på ens uppfart är bara en myt. Det skulle ju innebära att man exempelvis måste åka hem från semestern om det börjar frysa på och snöa, för att halka och ploga sin uppfart, så ingen skadar sig.
Sätter man upp fällor i sin trädgård är dock saken en annan..
 
Bevis

Det beror på ditt syfte.. Finns det något ordentligt syfte att ha denna vajer och den sitter på ett sätt som gör att den syns, eller eventuellt märks ut, så är det inga problem.

Har du tänkt göra någon dold fälla har du inget juridiskt stöd för det och kan bli ansvarig om någon skadar sig på det.

Att man får betala skadestånd för tjuvar eller någon annan för den delen, som halkar på ens uppfart är bara en myt. Det skulle ju innebära att man exempelvis måste åka hem från semestern om det börjar frysa på och snöa, för att halka och ploga sin uppfart, så ingen skadar sig.
Sätter man upp fällor i sin trädgård är dock saken en annan..

Skulle vara ett bra sätt att få fram vem som kör sönder trappan på min sommarstugetomt med snöskoter. Kommer via sjön för att åka sandstranden upp på tomten. En glänta i skogen med gräsmatta så tvekan om att man kör på en tomt kan inte en intelligent människa betvivla.
 
Skulle vara ett bra sätt att få fram vem som kör sönder trappan på min sommarstugetomt med snöskoter. Kommer via sjön för att åka sandstranden upp på tomten. En glänta i skogen med gräsmatta så tvekan om att man kör på en tomt kan inte en intelligent människa betvivla.

Oacceptabelt att de kör sönder din trappa. Men det låter lite drastiskt att sätta upp en anordning som kan skada eller kanske till och med kan ta livet av någon annan. Föreslår att du hittar på ett annat påhittigt sätt att sätta dit vederbörande eller bara ser till att hindra deras framfart och på annat sätt leder de runt din tomt.

Att det plötsligt sitter en stålvajer på denna platsen som inte har något annat syfte kommer garanterat att framstå som en fälla. Så ska du ha vajern där och slippa åka dit, så märk ut den. En rekommendation i all vänlighet, så du eller någon annan inte drabbas av några konsekvenser.
 
Kanske en lampa med rörelsedetektor kan vara nåt om det sker i mörker. Eller en webcam...

Kamera är oftast tillståndspliktig så det är inte juridiskt helt korrekt heller.

Jag skulle förslå att du sätter upp något väl synligt hinder som förhindrar att man kör nära trappan. Tråkigt att du fått trappan förstörd men i en rättstat som Sverige är det polisen som ska beivra brott.
Att förebygga brott som t ex att bygga väl synligt stängsel eller andra tydliga hinder som hindrar skadegörelse på din trappa är en betydligt bättre ide.

Lycka till!
/Patrik
 
Kamera är oftast tillståndspliktig så det är inte juridiskt helt korrekt heller.

Kamera är inte tillståndspliktig om den sätts upp så att den inte kan riktas mot plats dit allmänheten har tillträde - det är alltså fritt fram att sätta upp kameror som bara kan filma den egna tomten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

När det gäller stålwire (om vi nu ska vara lite kreativa) - varför inte helt enkelt bygga en linbana? Det är ju roligt för små barn att leka med på somrarna... Det enda du behöver tillföra är ju någon sorts rullmojäng och ett bildäck som hänger i ena änden under vintermånaderna... Sedan håller jag givetvis med övriga som påtalar det olämpliga med att skada människor. ;)
 
Kamera är inte tillståndspliktig om den sätts upp så att den inte kan riktas mot plats dit allmänheten har tillträde - det är alltså fritt fram att sätta upp kameror som bara kan filma den egna tomten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

När det gäller stålwire (om vi nu ska vara lite kreativa) - varför inte helt enkelt bygga en linbana? Det är ju roligt för små barn att leka med på somrarna... Det enda du behöver tillföra är ju någon sorts rullmojäng och ett bildäck som hänger i ena änden under vintermånaderna... Sedan håller jag givetvis med övriga som påtalar det olämpliga med att skada människor. ;)

Och märk ut den tydligt så att syftet blir hindra utan att skada, för om man läser denna tråd så är ju syftet anonserat och det kan nog ligga dig till last vid en ev skade-rättegång. Internet glömmer inte.

Jag minns ett fall från min barndom då någon spände upp ett rep över en stig där ridning förekom, i av några oönskat stor omfattning. Om jag minns rätt blev det polisanmält som "framkallande av fara för annan" eller om det möjligen var någon förberedlesebrott för misshandel.

Lycka till med att freda din trappa med lagliga och lämpliga medel.

/Patrik
 
Lagen

Oacceptabelt att de kör sönder din trappa. Men det låter lite drastiskt att sätta upp en anordning som kan skada eller kanske till och med kan ta livet av någon annan. Föreslår att du hittar på ett annat påhittigt sätt att sätta dit vederbörande eller bara ser till att hindra deras framfart och på annat sätt leder de runt din tomt.

Att det plötsligt sitter en stålvajer på denna platsen som inte har något annat syfte kommer garanterat att framstå som en fälla. Så ska du ha vajern där och slippa åka dit, så märk ut den. En rekommendation i all vänlighet, så du eller någon annan inte drabbas av några konsekvenser.

Vilken lag ska man då hänvisa till om man anmäler?