stålrör

Vet någon om man kan köpa kvalitetsstål såsom Reynolds 531, eller vad det heter, någonstans i sverige? Är lite sugen på att svetsa ihop en egen packethållare och lowrider.

Stålrör

Halens i Halmstad kanske kan hjälpa dig. Det beror ju på hur många ton du vill handla....Men tunna rör har jag köpt hos avvecklingen på SAAB för ruskigt länge sedan.
Nästa fråga är ju hur du skall få ihop dem...för tunna rör blir ruskigt fort varma och smälter så jag rekommenderar hårdlödning istället. Se karbidkontorets svetshandbok och Castoline handboken.
Böjer gör du enklast mellan ett par rullar.
Lycka till och berätta gärna om resultatet.

Tänkte du ?

Hej Tänkte du använda rör eller solida stänger !

Har också haft lite planer på detta men har inte haft tid att förverkliga dem. Skulle själv kunna tänka mig att ha en lösning när man sätter fast hållarna permanent ( svetsa ) vilket borde bli de stabilaste men det är klart om de det nån gång skulle gå sönder blir det kanske svår fixat på vägen !
Har i vilket fall en äldre Bridgstone ram som ändå behöver en omlackering som jag kanske ska få bli test docka. Risken är dock stor att jag gör en packet hållare som tål ett minder krig och blir allt för tung för att va praktisk !

Hör gärna av dig om du kommer på nått bra ! Tror dock att du gör gott i att börja leka fram lite prottyper med vanlig stål stav innan du gör din riktiga i nå finare stål kvalisort.

Det underlättar dock att det finns folk som har tänkt på det här ett tag. Själv är jag lite svag för Thorns modeller vilka är tillverkade i solid stål 531 Reynolds !

http://sjscycles.com/

Solida stänger får det nog bli, har inte möjlighet att böja stålrör än så länge. Bra tips å prova i bondstål först, det ska jag nog göra.

Stål

Metallagret i Stockholm har jag handlat av tidigare!

Fick ett jättebra pris på ett knivstål hos Ovako steel enda problemet var att jag skulle köpa minst en rulle 8 ton eller nått liknande:-(

Smedhjälp!

Fråga på någon lokal svetsfirma! De har ofta några bitar högkvalitetsstål liggande. Fråga efter "kofotajärn" så plockar dom nog fram material hårdare än stålmannens knäskålar!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu Gaffel av stålrör Långcykling 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg