Tänkte återuppliva den här tråden tillfälligt, har snöat in lite på landsvägscykling och lite lättare turcykling. Så jag har börjat kolla på ramar, både nya och gamla. Det som slår mig är att min morfars muffade stålram från 60-talet är lättare än flertalet moderna 'billiga' aluramar (nu handlar det iofs om gubbcyklar, s.k. roadsters). Har utvecklingen gått bakåt? Nu har gammelcykeln mkt smalare rör än moderna alucyklar, lite som en racer, men ändå, tycker det är lite anmärkningsvärt. Varför har man tjockare rör nuförtiden? Är det så mkt svårare att automatisera svetsningen med tunnare ramar, eller krävs det helt enkelt större dimensioner för alu?
Om man vill ha en hyfsad ram för lite landsväg och helgturen, duger det med en beggad stålracer då? De jag testat har varit ganska okej, men det är svårt att hitta en i min storlek (190 cm). Hur bra är gamla växlar i förhållande till nya? Förstår ju att det är en fråga om vilken växel det gäller, men hur mkt utveckling har det egentligen skett? Jag gillar ramväxelreglage, tycker det är skönt att se vilken växel som ligger i, så det vill jag nog ha. Hur mkt utveckling har det skett på navfronten?
Om man vill ha en hyfsad ram för lite landsväg och helgturen, duger det med en beggad stålracer då? De jag testat har varit ganska okej, men det är svårt att hitta en i min storlek (190 cm). Hur bra är gamla växlar i förhållande till nya? Förstår ju att det är en fråga om vilken växel det gäller, men hur mkt utveckling har det egentligen skett? Jag gillar ramväxelreglage, tycker det är skönt att se vilken växel som ligger i, så det vill jag nog ha. Hur mkt utveckling har det skett på navfronten?