Stalon! GT eller icke GT, det är frågan?

blomback@algonet.se (Johan)

Gäst
Jag har funderingar på ett tält, Hillebergs Stalon verkar perfekt för mina behov, men jag vet inte om jag skall satsa på GT eller ej. Nån som har provat?
Även andra synpunkter på detta tält samt andra från Hilleberg motages tacksamt.


MVH


Johan
 
Mina erfarenheter

Hej! Jag har använt Stalon i många år under sommarvandringar i fjällen. Tältet är mycket bekvämt, inte minst när man behöver laga mat inomhus. Nackdelen är att den är mer instabil i hård vind jämfört med tunneltält där man ligger på längden. Se under inlägg 143/2. GT har jag aldrig använt, men problemet med hård vind från sidan måste kvarstå. Det gäller att lägga sig "rätt". För övrigt har jag bara goda erfarenheter av Stalon. Så mycket handlar om vilket användningsområde Du har tänkt dig.
MVH
Stefan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Om jag fick valja om

Jag har ett Nalmatj 2. Skulle helre ta ett Nalmatj 2GT om jag skulle kopa nytt. Nalmatj 2 ar lite litet for tva om vadret ar daligt, speciellt pa vintern. Om du bara behover extra plats ibland kan du knappa ur innertaltet pa ena sidan ( vid en bage altsa) sa far du bra mycket storre absid an i ett GT.
 

ulf.b.nilsson@telia.com (Ulf)

Gäst
Erfarenheter av Stalon "icke GT"

Jag har ett Stalon "icke GT" modell -84 som jag använt i drygt 120 nätter (i huvudsak under fjällvandringar) och här kommer några av mina erfarenheter:


- Stalon "icke GT" har tillräckligt absidutrymme för 2 personer, även med långfärdspackning. Dessutom går det att använda Trangia stormkök inne i absiden utan problem och risker vid dåligt väder. Dvs, ingen anledning att skaffa GT-varianten för fjällvandringar. Jag tror nog att GT-varianten är mer till för bil, mc och cykelturer.


- Framförallt är Stalon ett himla bekvämt 2-manstält. Man ligger på tvären, har varsin absid, och kan enkelt pula med packningen utan att störa varandra. Ofta har vi också suttit 3 pers i tältet på kvällarna vid dåligt väder och spelat kort utan att det blivit alltför trångt.


- Som sagts i tidigare inlägg så är Stalon känslig för kraftig sidvind. Jag har upplevt en hel del sådant (utan haverier) och lärt mig att ett Hilleberg-tält tål det mesta. Skulle jag köpa ett nytt 2-manstält idag avsett för Sarekturer och liknande skulle jag nog vilja ha det lite lättare och stabilare och då välja ett Nammatj 2 eller Nammatj 3. Troligen ett Nammatj 3 och kompletera med ett extra GT yttertält för att användas då man är 3. Jag skulle alltså prioritera ned komforten för att få lägre vikt och bättre stabilitet. När jag köpte mitt Stalon 1984 var det mer tänkt som ett allroundtält, nu använder jag det bara för fjällvandringar i Lapplandsfjällen.
 
GT har jag.

Har själv ett Stalon GT som jag är super nöjd med. Den stora absiden väger lite mer men jag tycker att den är värd vart enda extragram. Gott om plats för extra prylar tex blöta kläder på tork, klätterprylar, hundar och annat som du inte alltid vill ha nerpackat eller i tältet.
 
Varför GT på Stalon?

Såg ett gammalt inlägg med en del intressanta kommentarer. Kan bara inte låta bli att slänga in en egen.


Har sedan många år ett Stalon och har använt det vår-sommar och höst i allehanda väder och på allehanda platser (Fjällen, västkusten, stockholm, Grönland mm), och har bara bra saker att säga om det. Lite känsligt för hårda sidvindar kanske, pga att man ligger på tvären.


Att man ligger på tvären ger också ett bredare tält samt tvåabsider. Så om man jämför med ett Nammatj så har man inte bara dubbelt så många absider utan de är större också. Därför undrar jag om GT verkligen är något som behövs.


Att det är bredare ger också att det blir högt så man har bra sitthöjd i det (det är nog där som vindkänsligheten kommer ifrån).


Om jag idag skulle köpa ett nytt tält skulle jag möjligen titta på Staika, men bland tunneltälten är Stalon en klar favorit som jag haft mycket trevligt tillsammans med
 

john_strand@yahoo.se (John)

Gäst
Helags

Jag är ägare till ett Hilleberg Helags och det tältet tycker jag på ett bra sätt kombinerar Nammatj vindtålighet med Stalons fina absidutrymme. Vindtåligheten i Helags är ypperlig och det är dessutom två absid. Plats för ryggsäckar i den ena och plats för matlagning, in- och utgång i den andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stalon eller Helags Bo och sova 3
Boludo Stalon-kopia Bo och sova 2
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
FJS Hilleberg Stalon Bo och sova 4
Boludo Stalon tillverkas inte längre! Bo och sova 3
Fjellfanten Hilleberg Stalon GT Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
x-treme Hilleberg Stalon GT? Bo och sova 22
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9

Liknande trådar