Erfarenheter av Stalon "icke GT"
Jag har ett Stalon "icke GT" modell -84 som jag använt i drygt 120 nätter (i huvudsak under fjällvandringar) och här kommer några av mina erfarenheter:
- Stalon "icke GT" har tillräckligt absidutrymme för 2 personer, även med långfärdspackning. Dessutom går det att använda Trangia stormkök inne i absiden utan problem och risker vid dåligt väder. Dvs, ingen anledning att skaffa GT-varianten för fjällvandringar. Jag tror nog att GT-varianten är mer till för bil, mc och cykelturer.
- Framförallt är Stalon ett himla bekvämt 2-manstält. Man ligger på tvären, har varsin absid, och kan enkelt pula med packningen utan att störa varandra. Ofta har vi också suttit 3 pers i tältet på kvällarna vid dåligt väder och spelat kort utan att det blivit alltför trångt.
- Som sagts i tidigare inlägg så är Stalon känslig för kraftig sidvind. Jag har upplevt en hel del sådant (utan haverier) och lärt mig att ett Hilleberg-tält tål det mesta. Skulle jag köpa ett nytt 2-manstält idag avsett för Sarekturer och liknande skulle jag nog vilja ha det lite lättare och stabilare och då välja ett Nammatj 2 eller Nammatj 3. Troligen ett Nammatj 3 och kompletera med ett extra GT yttertält för att användas då man är 3. Jag skulle alltså prioritera ned komforten för att få lägre vikt och bättre stabilitet. När jag köpte mitt Stalon 1984 var det mer tänkt som ett allroundtält, nu använder jag det bara för fjällvandringar i Lapplandsfjällen.