Staloloukta till Saltoloukta - god tur eller dumhet?

Re: Det går allt sämre...

StefanN; sa:
Tyvärr har det visat sig att Lapplandflyg inte kommer igång med sina turer Kvikkjokk - Stalo så tidigt som vi vill åka (söndagen 26 juni; vissa av oss måste vara på plats på jobbet igen påföljande måndag, så det är lite tajt), så just nu har det gått lite stå i planeringen.

Om ngn sitter på en lysande lösning på hur man tar sig till Stalo snabbt och lätt den 26 juni så mottages tips tacksamt.

mvh
Stefan

Ge inte upp! Kolla här också:
http://www.kallaxflyg.se/anl/anl.html

Visserligen har de inte lagt ut tidtabellen för Kvikkjokk - Staloluokta. Men du kan ändå ringa dem och höra. Vi åkte första turen för säsongen med dem förra sommaren. Det var dag före midsommarafton.

Mvh Bert
 
Raska ben

Tack för tipsen, tyvärr visade sig att varken Kallaxflyg, Fiskflyg eller nåt annat Kurrikurriduttflyg behagade starta sin säsong förrän måndagen den 27 juni. Så nu faller vi in i ledet och skjuter på avfärden till måndagen.

Det roliga med det blir ju att antalet vandringsdagar skurits ner till 5,5 för sträckan Stalo - Salto, vilket kombinerat med den spontana kommentar som den trevliga kvinnan i bokningen på Lapplandsflyg fällde på oefterhärmlig norrländska ("Ska du gå i Sarek veckan efter midsommar? Men det kommer ju vara snö, pojk?") bäddar för en intressant tur.

Den som har erfarenheter av väderläget i området i juni månad (lite puder på marken och frost på nätterna gör ju inget, men 7 minus och kraftig blåst dagtid kan lätt bli lite buttert) är välkommen att höra av sig.

mvh
Stefan
 
Re: Det går allt sämre...

StefanN; sa:
Tyvärr har det visat sig att Lapplandflyg inte kommer igång med sina turer Kvikkjokk - Stalo så tidigt som vi vill åka (söndagen 26 juni; vissa av oss måste vara på plats på jobbet igen påföljande måndag, så det är lite tajt), så just nu har det gått lite stå i planeringen.


Om ngn sitter på en lysande lösning på hur man tar sig till Stalo snabbt och lätt den 26 juni så mottages tips tacksamt.

mvh
Stefan

Prova med Fiskflyg eller någon annan och köp en specialtur. Om du har pengar och dom har tid så går det säkert. Jag har svårt att tro att ni bara kan komma till Stalo via de turbundna resorna. Renskötarna åker ju dit och till Arasluokta stup i kvarten.

Gick förra året Stalo-Alajaure-Alkajaure-Alkavagge-Skarja-Rapaselet-Vassjavagge-Rinim-båt-Sitojaure-Salto runt 10 juli. Det tog 3,5 dagar med hyfsat väder (Vassvagge var snöig och regnig).

Just vädret och väglaget är ju väldigt avgörande. Mötte folk i Stalo som försökt gå Pastavagge från Rinim någon vecka tidigare och fått vända pga snö och vattenstånd. Vassjavagge är förmodligen inget lämplig alternativ så tidigt som ni tänker gå.
 
Hello there fjäll-lovers...

Jag har fått bra respons på turförslaget Stalo-Salto, på tvärsen genom Sarek s.a.s, men har ett par kompletterande frågor om någon därute med turen i minnet har möjlighet att lysa upp mitt mörker.

Vi har inte särskilt gått om tid och vill därför gärna gina så direkt som möjligt.

Idé; från Stalo norrut längs Padjelantaleden några kilometer och sedan tvärt höger strax söder eller norr om sjön Njallajavrasj, sikta på renvaktarstugan, mellan sjön Alajavrre och fjället Álátjåhkkå (nu avviker stavningen en del från den som vanligtvis används här på utsidan, men i denna dragkamp mellan samisk och svensk stavningstradition håller jag mig till min kartas exempel, hoppas alla förstår) runt norra änden av fjället Nuortap Rissávárre ner mot sjön Alggajávre (där det tydligen - väl? - ska finnas roddbåtar man kan låna) och vips är man vid vad som väl måste vara rikets mest avlägsna kyrka.

Fråga; denna etappen saknar på min karta (helt ny vanlig fjällkarta, rekad -91, reviderad -03) helt stigmarkeringar. Innebär det att det faktiskt inte finns någon stig här, trots att det verkar som flera gjort detta vägval? Går folk ändå? Min erfarenhet av att gå rätt ut på fjället är att det tar betydligt längre tid än om man har en aldrig så liten stig att hålla sig till.

Genom Alggavagge , via Skarja och ner till Pielastugan är förstås inga problem, men sen vet jag inte igen. Västkanten av sjön Bierikjavre, upp längs sjösystemet... Tät vegetation och en rejäl flodgrej att ta sig över för att komma upp på högplatån (mellan Gahppo och Vouvres?) för att så småningom komma ner mot Salto. Finns det en bro över Sluggajåhka, och i såna fall var? Den här etappen är helt och hållet snodd av Claes från hans site http://fjallen.nygardh.net/, och om han eller ngn annan här har lust och möjlighet att reda ut om hur svårgått/segt/brant/trevligt/vackert/osmart det är vore det supernice. Återigen, ingen stigmarkering på min karta.

Verkar bli en skojig tur, allehanda uppgifter här och annorstädes om rekordmycket snö, rekordsen vår und so weiter.

mvh

Stefan

(Inte går väl Soul Corner längre?)
 
Re: Hello there fjäll-lovers...

StefanN; sa:
... Tät vegetation och en rejäl flodgrej att ta sig över för att komma upp på högplatån (mellan Gahppo och Vouvres?) för att så småningom komma ner mot Salto. Finns det en bro över Sluggajåhka, och i såna fall var? Den här etappen är helt och hållet snodd av Claes från hans site http://fjallen.nygardh.net/, och om han eller ngn annan här har lust och möjlighet att reda ut om hur svårgått/segt/brant/trevligt/vackert/osmart det är vore det supernice. Återigen, ingen stigmarkering på min karta.
Nej det finns ingen bro över Sluggajåhka vad jag vet. Men om du följer min beskrivning och går från Niento och förbi renvaktarstugan så passerar du inte nämnda jåkk, inga andra besvärliga vad heller. (jag antar att gränslinjen på kartan som längre österut följer Sluggajåhka gör det svårt för dig att se var jåkken börjar)
Ett tips jag fått angående passagen förbi Slugga är att hålla sig närmare Sitoätno och sedan gå rakt mot Vuoures nordvästliga utlöpare, alltså c:a 1 km sydväst om "leden" förbi renvaktarstugan, där ska terrängen vara bättre sägs det.

default.asp')
Lycka till ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Vatten... stan e full av vatten...

Jag uppar min egen tråd lite i min rådvillhet. Alltså, så som tråden avslöjar; Sarek direkt efter midsommar är planen, men vattenrapporterna är ju som de är, på nyheterna och annorstädes.

Fråga: är det möjligtvis någon som varit i Sarek eller Padjelanta senaste veckan och kan avslöja för en nyfiken hur det ser ut på hydro-fronten? Gångbart, vadbart? Är jokkarna över alla bredder? Är det ragnarök, apokalypsens fyra ryttare, största översvämningarna i mannaminne och dyl, eller överdriver de glada gossarna på TV som vanligt?

Snart bär det av, och ett beslut måste fattas om vi överhuvudtaget ska ge oss in i Sarek eller hålla oss till Padjelantaleden. All input tas tacksamt emot.

mvh
Stefan
 
En kompromiss!?!

StefanN; sa:
Jag uppar min egen tråd lite i min rådvillhet. Alltså, så som tråden avslöjar; Sarek direkt efter midsommar är planen, men vattenrapporterna är ju som de är, på nyheterna och annorstädes.

Nu har jag tyvärr ingen uppdaterad lokal info att bidraga med, men som du säkert vet är ju vattenmängden i fjällbäckarna en i allra högsta grad varierande faktor. På de web-kameror som finns i "området", som till exempel den i Björkliden, ser man att en hel del av snön verkar ha försvunnit. Så om det bara slutar regna borde vattennivåerna sjunka åtminstone ganska fort.

Personligen hade jag helt klart satsat på Sarek, men laggt upp ett par ifall-det-ösregnar-planer. Ni kan till exempel kompromissa och följa Padjelantaleden första dagen tills ni passerat storälven strax norr om Arasloukta, för att sen svänga in mot Sarek och vandra via Koupervagge. Eller kanske ända upp till Låddejåkka och knalla via Routesvagge, eller kanske Kukkesvagge. Då hinner ni ju få ganska bra koll på hur vattenståndet ser ut.

En sak bara. Sist jag passerade bron över Kukkesjåkkå för ett par år sen såg den klart fallfärdig ut. Så det är nog slugt att fråga om den forfarande står kvar innan ni ger er av in i Sarek. Det är ju en jåkk som man helst inte vadar även när det är ganska lite vaten i fjällen.

/ Stefan
 
Vatten... stan e full av vatten...

Jag uppar min egen tråd lite i min rådvillhet. Alltså, så som tråden avslöjar; Sarek direkt efter midsommar är planen, men vattenrapporterna är ju som de är, på nyheterna och annorstädes.

Fråga: är det möjligtvis någon som varit i Sarek eller Padjelanta senaste veckan och kan avslöja för en nyfiken hur det ser ut på hydro-fronten? Gångbart, vadbart? Är jokkarna över alla bredder? Är det ragnarök, apokalypsens fyra ryttare, största översvämningarna i mannaminne och dyl, eller överdriver de glada gossarna på TV som vanligt?

Snart bär det av, och ett beslut måste fattas om vi överhuvudtaget ska ge oss in i Sarek eller hålla oss till Padjelantaleden. All input tas tacksamt emot.

mvh
Stefan
Nu har det ju passerat några år, minst sagt. Men hur blev det? Planerar just den rutten.

Vänligen
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olahan Staloloukta - Saltoloukta Fjällvandring 3
Walters Staloloukta-Alkavare Fjällvandring 3
Charlotte_LL Staloloukta och västerut? Fjällvandring 5
Krillan staloloukta-sarvesvagge Fjällvandring 15
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 230
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 12
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar