staloloukta-sarvesvagge

Re: Sent tack!

dexecupen; sa:
En annan intressant upplevelse var den nya, tunga, dimension som tillkom vid vandring med flickvän. Det smög sig ner vin, baileys, en "outdoor oven" och 2 kg socker- och citronkakemix. Inga lättviktsambitioner - men trevligt.

/Ola

"Outdoor oven"? 2 kg socker? Nu blir jag nyfiken! Vad var det för ugn? Vad gjorde ni för godis med allt socker? Har ni andra goda tips?

Hälsningar
Gunilla
alias "Friluftsgourmeten" ;-)

Nja alltså det var Kungsörnens färdiga kakmixar vi använde, sockerkaka och citronkaka. Bara tillsätta vatten. En sån mix väger torr närmare ett halvkilo stycket så det är stabila kakor =).
Vi hade inte 2 kg rent socker alltså..
Primus "Outdoor oven" är som en rund sockerkaksform (i aluminium) med hål i mitten. Värmen går upp i hålet och sprids i formen och ett lock med hål i kanten släpper ut fukt. Ungnen väger kanske ett halvkilo. Vi använde gaskök och körde på liten låga i 30 min för att få en kaka. Upplevde inte att det drog så mycket gas. Ungnen är given på kajakturer iaf.

Lite skumt att jag inte hittar nån info när jag söker på "outdoor oven" och "Primus" på nätet. Jag tror även Trangia har/haft något liknande. Nån som vet?

/Ola

dexecupen; sa:
Primus "Outdoor oven" är som en rund sockerkaksform (i aluminium) med hål i mitten. Värmen går upp i hålet och sprids i formen och ett lock med hål i kanten släpper ut fukt. /Ola

Tack för svar! Oj vad spännande, vilken kul grej! ;-) Nu blir det till att leta i affärerna. Mums!
//Gunilla

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olahan Staloloukta - Saltoloukta Fjällvandring 3
Walters Staloloukta-Alkavare Fjällvandring 3
Charlotte_LL Staloloukta och västerut? Fjällvandring 5
StefanN Staloloukta till Saltoloukta - god tur eller dumhet? Fjällvandring 20
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Sigi Sarvesvagge Lullihavagge Fjällvandring 3
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
tbergman Från Jeknavagge till Sarvesvagge Fjällvandring 7
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
gloten Tuottarstugorna/Sarvesvagge. Fjällvandring 2
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
Lars G A Snårskogen i Ö Sarvesvagge: hur besvärlig är den? Fjällvandring 1
Lars G A Hur är jåkkarna i Njåtjosvagge och Sarvesvagge? Fjällvandring 3
hennor Sarvesvagge till Tarradalen Fjällvandring 5
mogens Rapadalen-Sarvesvagge Fjällvandring 3
Sarvesvagge - Tielma Fjällvandring 1
Sarvesvagge-Alkavagge Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg