Stalo-Alkavagge

avslutad210712

Gäst
Precis vad vi behöver. Vilken skribent den där Fovwe är! Tack för tipset om att läsa hans alldeles förträffliga blogg. Jag fick ett annat tips i söndags av Lars, stugvärden i Gisuris, som jag också ska följa. Att gå den gamla präststigen på tillbaka vägen mot Kvikkjokk. Är det ngn annan som gått den? Jag har fått den utritad på min karta så nu gäller det bara att hitta igen den.

Menar du stigen som går från Tarraluopal till Kvikkjokk så gick vi den för mindre än en månad sedan. Eller rättare sagt gick vi den vägen för någon stig var det inte tal om. Rösningar finns det lite här och var men det är mer så att man går på rösningarna och ser dem när man passerar dem inte att man följer dem för de är inte helt lätta att se.

Om det är den vägen så rekommenderar jag den för den är väl värd ett besök och jag har länge funderat på den men det har aldrig blivit av. Tänk dock på att det är ont om vatten sista milen ner till båtläget eller rättare sagt är inget vatten alls så bär med det. Tältade uppe vid Prinskullen med en helt otrolig utsikt ner mot Kvikkjokk sista natten.

Tillbaka från verkligheten

Oj, vilken fjälltur!
Jag har gått i Sarek ungefär samma vecka 8 år i rad och aldrig har jag haft så extremt bra väder som nu. Strålande sol och vindstilla ända upp på 1300 m. Två halv dagar med regn, det var allt.

Alkavagge har bytt namn till Videvagge, bara så ni vet ;) Vi hade så pass lågt vatten att vi hade kunnat vada Miälledno( eller vad tusan den heter) nästan var som helst men eftersom min man hellre balanserar på en lina över ett stup än tar av sig kängorna valde vi att gå över bron.... Lite skakigt. Videt mellan kapellet i Videvagge och Neidairejokkensutlopp var särskilt utmanande eftersom regnet öste ner och vi började känna att tiden var mogen för att slå upp tältet. Dagen slutade med att vi slog upp tältet på en pytteliten gräsplätt ca 600m från Neidairejokken, sååå trött.

Jag vet att de finns de som går upp i Jiegnsavagge på västsidan om jokken, det ser helgalet ut, iallafall från östsidan sett. Jag kan förstå om man väljer den västra sidan vid högvatten men annars förstår jag inte valet. Den östra sidan bjuder knappt på ett par hundra meter skrå där passet är som smalast sedan är det mycket lättgånget. Förresten om det är ngn som hittar en granitsten med stora kalifältspaltfält och framförallt centimeterstora granater vid ett stort block i Jiegnasvagge på Sarvesvagge sidan så är den min ;) Glömde kvar den vilket grämer mig:(

Nu ska nästa års tur planeras....

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg