Staikastorlek ?

Hej

Jag behöver ett seriöst inlägg/recension om storlek på HB Staika. Två personer av normalstorlek samt fjällpackning (inte UL) ska bo i det. Har bara provlegat i butik några gånger. Funkar det ? Funkar det bra ?

//PW

Vintertur? Vi var två vuxna + hund i mitt Unna (med nästan en m2 mindre golvyta)på sommarens vandring. Det funkade bra, men det var trångt. Ett Staika borde funka mycket bra.
[Ändrat av öringen 2005-10-11 kl 10:40]

Funkar bra, enda minus är vikten

Hej Per!

Jag och min fru har haft ett Staika sedan -92 och erfarenheterna är uteslutande goda, man bor kungligt i det! Det enda som tagit slut är botten, den har vi bytt i år. Med tanke på hur vi slitit på det är det ett mycket gott betyg!

Vi har använt det vid klättring och paddling, bl a åtskilliga längre turer i Rogens naturreservat.
Det går snabbt att sätta upp och står bra utan stagning, i oskyddad terräng behöver man givetvis binda fast det men det klarar hård vind bra. Vid matlagning o d kan man lätt kroka loss och flytta in innertältet vid ena absiden så har man gott om plats.

Vad gäller plats för två personer är det fullt tillräckligt, det enda minuset vid vandring är vikten, 3,9 kg.

Vi har därför nyss anskaffat ett HB Jannu, 2,9 kg, för det ändamålet, golvytan är ungefär densamma. Jag kan dock inte säga något om hur det fungerar i fält, har inte hunnit prova än.

Ett litet klargörande; normallängd är för oss 1,70... ;-D

Hoppas svaret är till lite nytta!

Ciao!

Uffe

Små absider

Innertältet är långt och rätt så rymligt. Dock kan takhöjden kännas rätt så dålig i huvudänden (om man är van vid tunneltält).

Absiderna är små jämfört med många av HD:s övriga tält, främst tunneltälten. De är visserligen långa (eller breda kanske man skall säga) men djupet innåt mot tältet är litet. Men visst funkar det med 2 pers och packning.

Själv tycker jag att tunneltält är bättre i de flesta sammanhang. Lättare och rymligare. Staika är bra för att det är självstagande och otroligt vindstabilt åt alla håll.

Peter, Staikaägare sedan 8 år.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg