Stärka skarpa slag

Hej,

bygget går vidare och funderingarna infinner sig kring hur mycket jag måste stärka de skarpa slag som modellen har. Skarven mellan däck-skrov förstärker jag på insidan med glasfiberremsa+epoxi och min fundering gäller om det räcker att göra likadant med det skarpa slag skrovet har midskepps (se bild). Gissar att styrkemässigt blir det starkare med hålkäl men att det också blir tyngre. Visst, kanske marginellt tyngre men ändock (många bäckar små...).

Någon som har positiva/negativa erfarenheter kring skarpa slag i skrovet ?

Mvh Stefan H.

Bilagor

• DSC00522.jpg
    DSC00522.jpg
    54 KB · Visningar: 622
Det var ett grymt V-format skrov efter bilden. Det går att stöta in tunn twillvävd glasfiberväv långt in i v-former men om det är helt knivskarpt och trångt upplever jag risken att få en liten luftbubbla längst in. Jag skulle nog lägga en liten hålkäl på runt 4-5 mm bredd. Det blir inte många grams skillnad, men du får ett helt vidhäftande laminat.

Hej o tack för svar. Det blev samma lösning som däck/skrov-limningen.

Eftersom det rekommenderas av konstruktören att lägga hålkäl i det skarpa slaget, men att jag inte på något ställe sett att samma rekommendation gäller för skarven däck/skrov - som i princip är en lika skarp övergång - hade det varit intressant att höra om erfarenheter kring eventuella skador i dessa övergångar. Är de skarpa slagen i skrovet utsatta för mer krafter än skarven däck/skrov?
Enda olyckan, där kajaken gått sönder, som jag hört talas om är en Nomad som aktern gick sönder på, men som jag förstod berodde främst på hårt väder och istötning mot sten. Släppningar/skador i övergången däck/skrov eller skarpa slag känner jag inte till hur vanligt det är och om de i så fall beror på byggslarv eller andra orsaker.

Mvh Stefan H.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg