Stänkskärm till racer

Re: Re: Re: Nejtack!

ipg289h; sa:
Jag har aldrig haft en ringklocka. Det beror på att jag anser att de skapar mer förvirring än ordnad traffik.

Per.

Du kanske skulle prova innan du uttalar dig som du gör.

Jag menar att detta med ringklocka är ett av många symtom på den brist på hänsyn och ren dumhet som till stor del råder på cykelbanorna in och ut ur Stockholm. Kanske inte det mest upprörande men det retar mig som du förstått.

I mina öron är ringklocka lagom uppfodrande medan jag blir irriterad över onödiga tutningar från bilister som man ju hör långt innande tutar.

Tack för debatten.

Thure

Re: Re: Re: Re: Nejtack!

thureb; sa:
Jag menar att detta med ringklocka är ett av många symtom på den brist på hänsyn och ren dumhet som till stor del råder på cykelbanorna in och ut ur Stockholm. Kanske inte det mest upprörande men det retar mig som du förstått.

För all del. Som jag ser saken är det alltid den som kommer bakifrån, som åker om, som har hela ansvaret, för att inte cykla på någon eller komma obehagligt nära. Är sällan, praktiskt taget aldrig, störd av andra cyklister. För min del får de gärna ha ring klockor. Om de vill.

Är det något som däremot kan reta gallfeber på mig så är det hur folk parkerar sina cyklar. Ofta är det ren sallad. Hjul o kablar går åt skogen helt i onödan. Fick faktisk ett bakjul förstört på Uppsala C för att det hade ramlat en massa cyklar på varandra.

Per

Håller med om att ringklockor ofta skälper mer än de hjälper. Respekten för cykelbanor bland fotgängare är i alla fall här i Norrköping näst intill obefintlig.

Misstaget de flesta gör är att man plingar på tok för sent och då inte ger den som är i vägen tid att flytta på sig. Själv plingar jag så tidigt som möjligt och en gång till om det behövs. Vissa människor reagerar dock inte alls förens man gör en ljudlig tvärnit. Och jag bromsar alltid sent så att den ska uppkomma och hoppas att de slutar promenera på cykelvägen. Ibland är det dock hopplöst och då blir det bilvägen istället.

Vad gäller omkörningar så behöver man väl knappast plinga om det inte är flera cyklister i bredd eller om de kör väldigt sakta så att vingelrisken är större.

Vad gäller stänkskärmar kommer inte ett krav fungera speciellt väl då det bara är sånna skärmar som täcket hjulet långt ner mot vägen som är behjälpliga för den som ligger bakom. Vanliga mtb-skärmar hjälper bara den som har dem eftersom de är så korta. Bättre vore det kanske med krav på backspeglar på barnvagnar. Har varit nära många olyckor då föräldrar tar ett kliv förbi barnvagnen ut på cykelbanan för att trycka in en napp eller något på den lille. Numera plingar jag ofta om den risken finns.

Jag cyklar mycket och fort i stadsmiljö, men än så länge har jag aldrig varit med om någon incident även om det varit nära.

Lät kanske värre än det är, men en märkbar inbromsning eftersom bromsljud verkar vara nåt de flesta reagerar på även om de inte gör det på ringklockan.

Min ringklockametod

Om det nu är lag på det så är det självklart att man ska ha en på cykeln. Lagstiftarna har ju troligtvis ett bra underlag från t.ex. vägverket för en sådan lag.

Jag använder ringklockan ganska ofta, nästan alltid då jag ser folk framför mig eftersom det verkar som att folk blir så rädda om jag inte berättar att jag kommer. Cykeln är ju ett tyst fordon och det är ganska lätt att man överraskar folk. Är det en person som går "rätt" så plingar jag alltså ändå, bara för att tala om att jag är på väg. Jag plingar tidigt och ofta igen tills jag får någon reaktion, att personen flyttar sig från "fel" ställe eller möter mig med blicken. Då ger jag min medtrafikant ett vänligt leende eller säger tack för att tacka för uppmärksamheten och för att vi delar på vägbanan.

Jag har aldrig märkt eller känt av att någon har blivit irriterad på mig men jag tror att risken för att krocka eller cykla in i någon minskar med detta beteende. Dessutom verkar folk glada när jag ler mot dem eller säger tack.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stänkskärm på racergaffel? Långcykling 7
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 37
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg