• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stängt mitt på blanka varda'n

Tja nog skulle jag bli mer upprörd om jag åker ner till min lokala Telia-handlare och hittar en skylt på dörren "Stängt för inventering mellan 10:00 - 15:00. Välkommen åter". Finns det verkligen butiker idag som stänger dagtid för inventering? Trodde alla gör sånt på kvällstid eller under helger. Nej jag kunde inte gå någonstans annars eftersom jag skulle returnera en trasig telefon.

Hur det är med inventering vet jag inte, men när jag kom till min lokala frukt- och grönsaksbutik häromdagen så satt det en lapp på dörren att det var stängt p.g.a. Id al-fitr med en förklaring om vad detta är.
 

avslutad210712

Gäst
Och vad var det....... Om man säger som så att oväntade saker kanske man inte kan planera in men inventeringar brukar liksom hända med jämna mellanrum.
 
Hur det är med inventering vet jag inte, men när jag kom till min lokala frukt- och grönsaksbutik häromdagen så satt det en lapp på dörren att det var stängt p.g.a. Id al-fitr med en förklaring om vad detta är.
O om knappt tre månader kommer du kunna gå till en mängd butiker, för att inte säga nästan alla där det står "Juldagen stängt". Det värsta är att de däringa kristna inte ens sätter upp en förklaring.
 
Stängt på juldagen? Bor du i 50-talet eller? ;)

Tyvärr inte. Det är ju rent sjukt hur öppet vi har i det här landet. Och om någon stänger bara lite mer än vad vi vill så klagar vi högljutt. Sen klagar vi fär att våra priser är högre än i länder där man har stängt på söndagar och nätter.

Det har helt uppenbart gått överstyr med öppettider och klagomål i sverige idag.
 
Och om någon stänger bara lite mer än vad vi vill så klagar vi högljutt..
Gör vi? Vilka är "vi"? Att en del butiker har mycket mera öppet än vad som egentligen behövs kan jag hålla med om, men inte är det "vi" som har bett om detta. Är det inte snarare detaljhandelsbranschen själv som har drivit den utvecklingen. Varför kan man f.ö.undra när man ser hur lite kunder det är i butikerna vissa tider.
 
Harald, tror du att butikerna har öppet för att de gillar att ha det öppet och gå med förlust?

Vi är ju självklart konsumenterna i Sverige, det är knappast några andra som påverkar detta. Efterssom vi har klart och tydligt visat att vi förväntar oss en hög service vid väldigt udda tider, och uppenbarligen är beredda att betala för det så har vi även fått det så.
 
Kan du ge några exempel på att "vi" (d.v.s. konsumenterna i Sverige) har klagat högljutt på att någon stänger bara lite mer än vad "vi" vill? Eftersom du uttrycker dig så generellt vill jag ha många exempel och inte bara något enstaka.
 
Kan du ge några exempel på att "vi" (d.v.s. konsumenterna i Sverige) har klagat högljutt på att någon stänger bara lite mer än vad "vi" vill? Eftersom du uttrycker dig så generellt vill jag ha många exempel och inte bara något enstaka.

Hej Harald. Nej jag har inte en massa exempel liggande. men tydligen så har vi olika syn på hur en kapitalistist ekonomi fungerar. (vi hade ju dock han som klagade på teliabutiken här på forumet)

men tror du på allvar att handlare har öppet för att de vill gå med förlust? Varför tror du de har öppet sena kvällar och söndagar?
 
Kan du ge några exempel på att "vi" (d.v.s. konsumenterna i Sverige) har klagat högljutt på att någon stänger bara lite mer än vad "vi" vill? Eftersom du uttrycker dig så generellt vill jag ha många exempel och inte bara något enstaka.

Jag minns i alla fall vilket gnäll det var i månad år på att Systemet hade stängt på lördagar.


Kom på ett till exempel: Bankerna som stängde klockan 15.