"Stängt för uppdatering" mitt på dagen?

Igår em 2/10 vid 15tiden var jag inne och läste i forumen och vips så fick jag "felemedelande" om att forumen är stängda för uppdatering eller om det var för service.

Var detta planerat eller var det tillfälligt eller akut fel?

Jag natar att lågtrafiktid på utsidans forum är sen natt och tidigr morgon och föreslår att planerat underhåll utförs då. Men var det akut uppkomemt fel så får man ju åtgärda så snart man kan.

Har utsidans administratörer någon förklaring?

/Patrik, som med detta inlägg bevisat att det funkar igen nu 3/10 kl 0948

talthoff

Forumvärd
Vad är det du vill att vi förklarar ? Att vi för första gången 2008 stängde ner EN del av sajten i < 1 timme ?

-Thomas

förvarning..

Vad är det du vill att vi förklarar ? Att vi för första gången 2008 stängde ner EN del av sajten i < 1 timme ?

-Thomas

Du har delvis svarat på frågan redan. Sajten var alltså nerstängd av admin och felet låg inte i min dator.

Du har inte svarat på om det var akut eller inte. Om det inte var akut föreslår jag som sagt att tidpunkten förläggs till lågtrafiktid och kankse även förannonseras i någont av utsidanforumen i förväg: T ex forumunderhåll är plaenrat att ske tors em mellan 1500 och 1600 ås man vet i förväg.

/Patrik

talthoff

Forumvärd
Utsidan har inga fast anställda, det finns ingen som lever på att jobba med Utsidan
Arbetet görs av mig, Christer och Ullis parallelt med att vi gör annat.

Vi gör oplanerade och plannerad avbrott enormt sällan, vi har bättre uptime än flera av dom största svenska mediasajterna på Internet. Det finns banksajter som har sämre uptime än Utsidan.

Vi informerar om dom när vi kan, vi informerade igår oxå. Vi försöker tala om det i god tid i förväg om vi kan. Är det något akut så ligger det i sakens natur att vi oftast inte vet det innan.

Det är allt jag har att säga, vi kommer inte lägga avbrottet på natten. Eftersom prislappen då blir för hög. Den dagen alla är betalande medlemmar och annonsörerna fortsätter att älska oss sitter vi i en annan sits. Då har vi råd att göra saker på natten eller julafton så ännu färre berörs.

-Thomas

svårformulerat och bra upptid

Utsidan har inga fast anställda, det finns ingen som lever på att jobba med Utsidan
Arbetet görs av mig, Christer och Ullis parallelt med att vi gör annat.

Vi gör oplanerade och plannerad avbrott enormt sällan, vi har bättre uptime än flera av dom största svenska mediasajterna på Internet. Det finns banksajter som har sämre uptime än Utsidan.

Vi informerar om dom när vi kan, vi informerade igår oxå. Vi försöker tala om det i god tid i förväg om vi kan. Är det något akut så ligger det i sakens natur att vi oftast inte vet det innan.

Det är allt jag har att säga, vi kommer inte lägga avbrottet på natten. Eftersom prislappen då blir för hög. Den dagen alla är betalande medlemmar och annonsörerna fortsätter att älska oss sitter vi i en annan sits. Då har vi råd att göra saker på natten eller julafton så ännu färre berörs.

-Thomas

Ojojoj, det är inte lätt att formulera sig i text så det går fram vad man menar. Jag vill inte vara arg på eller kritisera någon. Jag blev så mäkta förvånad då fourmet var stängt igår em (har inte upplevt detta tidigare) och undrade om felet var på min eller serversidan. Min överraskning stämmer bra med er utsaga om upptid och det gläder mig att utsidan är tillgänglig i princip när som helst.

Jag föreslog sedan två förbättringar i all välmening där den ena tydligen inte är genomförbar med dagens ekonomiska ramar men att förvarna om planerade avbrott är kanske ett förbättringsförslag som går att genomföra utan kostnader. Det kanske till och med fanns men jag missade det.

/Patrik, betalande medlem som finner utsidan mer än väl värd sitt pris

talthoff

Forumvärd
"Jag föreslog sedan två förbättringar " , då menar du a) informera och b) kör på natten ?

Vi informerar redan, det har vi på ett korrekt sätt dom senaste 2-3-4 åren. Sen att ni inte märkt/sett det så beror det nog mer på att det är för sällan.

När hela sajten är stängd hamnar man på http://closed.mainloop.net/utsidan.htm

Igår när bara forumet var nere så sa fick man medelandet "För tillfället är Utsidans forum avstängt för underhåll. Välkommen åter senare!" när man gick till formet.

Det där med natten har vi redan avhandlat.

-Thomas

Senast ändrad:
Eftersom jag inte heller sett nån förvarning så undrar jag lite var den fanns? (Inte för att anklaga er utan av ren nyfikenhet, mig gjorde nertiden inget, men om folk har missat förvarningen beror det kanske på att den inte syntes så tydligt?)

talthoff

Forumvärd
Peter, läste du vad jag skrev?

"Igår när bara forumet var nere så sa fick man medelandet "För tillfället är Utsidans forum avstängt för underhåll. Välkommen åter senare!" när man gick till formet."

Tillägg: Igår var inte ett planerat avbrott.

-Thomas

Peter, läste du vad jag skrev?

"Igår när bara forumet var nere så sa fick man medelandet "För tillfället är Utsidans forum avstängt för underhåll. Välkommen åter senare!" när man gick till formet."

Tillägg: Igår var inte ett planerat avbrott.

-Thomas

Om det var ett oplanerat avbrott så kan man så klart inte avisera det i förväg. Då finns ju bara möjligheten ovan och det är det bästa man kan göra.

Men nästa gång ett avbrott planeras, var finner jag information om det i förväg?
I detta forum (felrapporter) eller?

/Patrik, som också vill säga "keep up the good work with utsidan"

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg