Stängning av kapell

Jag håller på att sy ett nytt kapell till min pulka.
Jag funderar på rullstängning av kapellet. Frågan är bara hur jag ska lösa detta.

Alla tips är välkommna. Bilder på olika lösningar tas gärna emot på mail: martin@trandansen.se

Hej!

Jag har en variant av rullstängning på Gammelfarfars Segebadenpulka. Det är helt enkelt två längsgående kanaler i vilka två tunna träribbor (ek?) är trädda. Vid stängning lägger man bara ihop ribborna och rullar tills kapellet är lagom spänt. Därefter surrar man ribborna i för och akter med ett par läderremmar som är fästa i pulkan. För ökad stabilitet har jag funderat på att montera knapar eller öglor utefter sidorna så att jag kan spänna åt packningen medelst repsnöre eller remmar i korsmönster.
Ha det gott i snön!
/R.J.

Hej!

Jag har sytt ett eget kapell till min gammla Segebaden pulka, det helt enkelt en "tub" som man stänger med gummicord och karbinhakar, fördelen med den varianten gentemot Segebadens egna kapell är att pulkan blir mycket lättare att lasta och man behöver inte öppna hela kapellet för att komma åt packningen..

Jag mailar en bild....

Funderat klart!

Hej!

Tack för era svar och tack Anders för ditt mail.

Jag har nu bestämt mig för en lösning och börjat sytt. Det blir en rullstängning med två kanaler med bambustavar i i mitten som man rullar runt. Bambustavarna gör att det blir lättare att hålla pulkan öppen vid packning samt att det blir mer stadga vid rullstängningen.

Längst ner mot pulkakanten syr jag hålband. Genom dessa hålband drar jag sedan spännremmar som jag spänner över pulkan för att hålla den stängd. Spännremmarna kommer att fästas i de plastbitar som man brukar använda i hålband, s.k. toggles. Det blir en lösning där varje spännrem klipps av på mitten för att man på så sätt inte ska behöva ha spännremmen över hela pulkan när man öppnar den, utan den sitter på båda sidor (hoppas att ni fattade det där... ). Det går då även att spänna fast andra saker, t.ex. skidor och liggunderlag, med hjälp av dessa hålband och remmar.

Det blir även en liten ficka längst fram under kapellet där jag förvarar extraremmar mm.

På ena långsidan fram på pulkan så kommer jag att sy en dragkedja så att man lätt kan komma åt t.ex förstärkningsplagg och termos.

Längst bak kommer en träbit som är urholkad att sitta så att man kan styra på pulkan bakifrån med en stav.

Bak på sidorna kommer även två mycket kraftiga gummibitar att sitta fastlimmade så att man även kan styra på från sidan vid t.ex kraftigt skrå utan att skada kapell och pulka.

Pulkan kommer även att ha ett vindskydd som kommer att sitta på insidan under kanalen för bambustavarna. Detta vindskydd går att fälla upp så att man får en total höjd av 60 cm (kapellets höjd) + 80 cm (vindskyddets höjd) = 140 cm. Det blir lika långt som pulkan, d.v.s. 125 cm. Längst upp på vindskyddet sitter två öljetter där man kan styra in skidspetsarna. Vindskyddet kommer att sitta på insidan av kapellets ena långsida och fästas med kardborre för att inte vara ivägen när det inte används.

/Martin Gidlund

Tycker det låter lite som både livrem och hängslen med spännband plus bambustavs-rullstängning. Varför inte köra enbart med spännband (plus kanske en lång dragkedja i mitten av kapellet, bara för att stänga det)?

Jag har en gammal Segebaden och den har på båda sidor längs hela öppningen av kapellet små krokar som man snör ihop med en lång lina, ungefär som med skosnöret på en sko. Funkar rätt hyffsat tycker jag.

/ G

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg