Thure:
Har du testat din USB-laddare än?
Jag undrar ffa över hur mkt spänning det är kvar i batterierna när laddaren slutar lämna ström till GPSen?
Jag har under helgen testat två andra USB-laddare, med en Garmin Edge 705
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.40831
och
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18883
Med en USB-laddsladd istf en USB-datakabel kan man tom ha GPSen i gång samtidigt som den laddas
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23865
Båda USB-laddarna är duktiga på att 'krama ur' batterierna, R6-batterierna i den första har endast ~0,8V kvar i sig när den slutar ladda, då finns det inte mkt energi kvar i batterierna.
Nackdelen verkar vara att spänningsomvandlaren i den inte verkar vara särskilt effektiv, den blir varm under laddning och två Eneloop NiMH-batterier laddar det inbyggad batteriet i Edge 705an endast till ~50%, med en effektivare omvandlare BORDE batteriet i GPSen bli (så gott som) fulladdad.
LiION USB-laddaren har också en bra spänningsomvandlare, det är c:a 3,3V kvar i batteriet när den slutar ladda och batteriet i min GPS är då så gott som full-laddat.
Nackdelen är förstås LiION-batterierna, men eftersom jag redan har flera stycken och laddare för dem är det i praktiken ingen särskilt stor nackdel för mig, så länge jag kommer ihåg att ladda batterierna och ta mig mig både batterier och laddare.
'Ficklampan' som hör till LiION USB-laddaren är dessutom bättre än den (nästan) värdelösa i R6-laddaren.
LiION USB-laddaren är också ngt lättare, även inkl extra batterier
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392
Har du testat din USB-laddare än?
Jag undrar ffa över hur mkt spänning det är kvar i batterierna när laddaren slutar lämna ström till GPSen?
Jag har under helgen testat två andra USB-laddare, med en Garmin Edge 705
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.40831
och
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18883
Med en USB-laddsladd istf en USB-datakabel kan man tom ha GPSen i gång samtidigt som den laddas
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23865
Båda USB-laddarna är duktiga på att 'krama ur' batterierna, R6-batterierna i den första har endast ~0,8V kvar i sig när den slutar ladda, då finns det inte mkt energi kvar i batterierna.
Nackdelen verkar vara att spänningsomvandlaren i den inte verkar vara särskilt effektiv, den blir varm under laddning och två Eneloop NiMH-batterier laddar det inbyggad batteriet i Edge 705an endast till ~50%, med en effektivare omvandlare BORDE batteriet i GPSen bli (så gott som) fulladdad.
LiION USB-laddaren har också en bra spänningsomvandlare, det är c:a 3,3V kvar i batteriet när den slutar ladda och batteriet i min GPS är då så gott som full-laddat.
Nackdelen är förstås LiION-batterierna, men eftersom jag redan har flera stycken och laddare för dem är det i praktiken ingen särskilt stor nackdel för mig, så länge jag kommer ihåg att ladda batterierna och ta mig mig både batterier och laddare.
'Ficklampan' som hör till LiION USB-laddaren är dessutom bättre än den (nästan) värdelösa i R6-laddaren.
LiION USB-laddaren är också ngt lättare, även inkl extra batterier
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392