Stäng av telefonerna

smygfacister?????

Oj oj oj. Nu spårar hela mobiltel diskusionen ut
. Smygfacister??? he, he. Du gav mig ett gott skatt kan jag säga. Jag tycker faktiskt mobiltelefoner är bra, men störs ändå av ringsingnalerna.

Inte för att jag sökte tystnad på Kebne sydtopp....då hade jag nog gått upp själv och inte med en grupp.

Ja ja...nog om det.

häls
smygfacisten

Frilufsfacist....hmmm jag kanske det. Jag personligen känner mig faktiskt inte vidare facistisk alls. Jag älskar bara tystnaden i naturen. Mitt vardagsliv är fyllt av högaljud så då längtar man efter tystnaden ibland. Om det sedan är mobiltelefoner, skrikande bebisar eller en högljudd kompis som stör spelar ingen större roll. Men det är ju mitt problem.

Lösningen

Och för alla som slår ifrån mig med: Jag har ingen vibrator på min telefon...

Kan tipsa om att det på flera ställen finns lösa vibratorer att köpa. Ex. på Rusta har den en för 49 kr, stor som ett pennlightbatteri. Ett litet klips bara att sätta i innerfickan. Sen kan man lugnt stänga av ljudet och lägga telefonen i ryggan.

Håller med om att det troligtvis FINNS folk som inte ens kan göra sig fria för en stund i fjällen. Det är ju SYND om dessa männsiskor oxå :) Fast på ett annat sätt kanske... Att införa pratförbud i fjällen känns lite magstarkt. Sen finns ju problematiken just där liksom på sjön: Där det är FÅ ljud i övrigt och stora öppna ytor, där HÖRS ju ljud mycket bättre. Sitter du på en topp kan man ju höra folk långt nere i dalen om det är vindstilla. Nutidsmänniskan är nog OVAN vid tystnaden, den sköna!

/ac - bra hörsel ;)

kanske ett sätt...

När jag skaffade min första mobil så fick jag en liten folder med mobiletikett från Telia.
En regel där löd så här:
Den, vars mobiltelefon ringer först under ett sammanträde, bjuder alla de övriga på lunch.

Det behöver ju inte vara ett sammanträde, det kan ju vara en fjällvandring, en kajaktur, en middag eller så.
Det behöver ju inte vara en lunch, det kan ju vara en middag, en resa eller nåt annat.

Före olika aktiviteter kan man väl komma överens i gruppen eller sällskapet hur det ska vara med mobilerna.

Det finns ju också Telesvar så att man kan svara på samtalen när man själv vill. Det finns oftast möjlighet att lägga in ett tillfälligt meddelande på telesvaret. Använd den möjligheten och bestäm lite själv. Att alltid vara nåbar och att låta telefonen styra ens liv(och andras) verkar vara lite sjukligt.

Telesvar

Jag tycker att Telesvar är en STYGGELSE :) Att överlåta till andra att spela in saker som -Och så bestämmer vi möte på tisdag klockan 14.30, ring om du INTE kan komma... ger lika mycket frihet som att alltid släpa telefonen med sig. Bättre då att inte ha svar, stänga av telefonen eller bara ljudet och sedan ringa upp.

Att tvingas bjuda på lunch står inte riktigt i paritet till brottet tycker jag. Det skall ju inte vara ett straff att ha telefon, inte för en själv och inte för ANDRA ;)

Kan inte eller vill inte

Det är synnerligen få saker man inte kan. Det handlar oftast om att man inte vill.

I mitt jobb blir jag ibland väckt av telefonen mitt i natten. Vissa helger måste jag vara på plats inom två timmar - och naturligtvis måste jag då vara nåbar närmast hela tiden så jag hinner dit.

Det hindrar inte att jag svär så det osar när det inträffar. Det stoppar mig inte från att att gå undan när det ringer och avsluta samtalen så fort som möjligt. De jag är med vet att jag måste ha telefonen på.

I den här typen av jobb är man av definition en nyckelperson och därför kan jag också ställa krav.

Visst finns det chefer som inte vill lyssna på de kraven. Vid ett tillfälle gällde det huruvida jag skulle komma in för tredje dagen på raken på min semester, trots att jag inte kunde åtgärda det nya problemet. Frågan "Skall jag tolka det som att du vill att jag slutar med omedelbar verkan?" brukar få dem att lugna ner sig för att ta till ett understatement.

Jag vill därför påstå att de som MÅSTE vara tillgängliga är ett försvinnande litet antal.

Och att de inte skulle kunna visa hänsyn är närmast löjligt. Tvärtom är den typen av personer oftast mycket väl medvetna om hur störande det är, då de har svårt att få vara ifred.

Jag tillhör dem som anser att friheten skall vara så stor som möjligt. Men, och det är ett viktigt men, det gäller bara så länge man inte inkräktar på andras frihet. Är man på en tyst plats där någon verkar njuta av tystnaden inkräktar man ju uppenbarligen.

Därför menar jag att telefonerande i närheten av andra på fjället antingen är ren obetänksamhet, eller att man helt enkelt anser sig så mycket mer värd än övriga.

Jag måste få lägga mig i.

För det första så kan man ju fråga Kebnemannen (som finns representerad överallt: på bion, i klassrummet, på sammanträdet, till och med bland männen runt palestinas ledare) om han eller hon inte kan vara vänlig att stänga av mobilsignalen under toppturen etc. Man behöver inte, tycker jag, slänga luren i berget, då gör man ett grovt övertramp och hade nån gjort så mot mig, utan att be mig stänga telefonen först (mot att jag givetvis fick ha den kvar efter jag stängt av den), så hade jag fanimej slagit till killen. Om Kebnemannen svarat att han inte ville sluta prata i mobilen, så betyder ju detta givetvis inte att man har rätt att slänga den i berget, även om man kan göra det och då får räkna med konsekvenserna...
Många är dock för blyga för att fråga och det är väl där skon klämmer. Sen kan man ju ha åsikter om Kebnekaise och Lattjovagge. Söker man inte tystnaden, som Malin uttalat inte gjorde, så får man acceptera ljud och oljud. Söker man inte ensamhet så får acceptera andra människors närvaro, med allt vad detta innebär.
MEN frågan är FRI och denna FRIHET kan man ju utnyttja i såna här situationer om dessutom hela gruppen tillsammans frågar Kebnemannen så skulle iallafall jag, om jag vore i hans Henri Lloyd- kläder kapitulera.
Detta var mina lekmannaåsikter i detta ämne.
/Ville Länta, storviltsjägare

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg