Stäng av telefonerna

Halloj.
Ibland blir jag "lite" irriterad på alla mobiltelefoner som släpas med ut i naturen, där jag sälv söker tystnad. Hemma är jag 100 % beroende av min mobil, så jag gnäller inte över dem i allmänhet. MEN allt för ofta när jag vandrar, cyklar eller bara njuter av naturen så störs man plötsligt av en överklämmkäck melodi från någon med mobiltelefon.

Värst var när jag var uppe på Kebne nu i Augusti. Visst mobilen är en bra säkerhet att ha i fjällen, men ha den avstängd. På turen upp till sydtoppen fanns det en man i gruppen som pratade i mobiltelefon 70% av tiden. När vi tar de sista stegen upp till toppen så ringer det och han börjar snacka jobb!! "ja, du kan faxa över papperna....bla bla bla". Gjorde mig och många andra måttligt sura.

För mig är det en av anledningarna till att jag tycker om att vara ute i naturen. Jag slipper ringande telefoner, att behöva kunnas nås alltid och jobb.

Ha mobilen med om ni vill, men ha den avstängd eller på vibrator.

Tack/m

Ha semester

Håller med fullständigt!

Mobilen kan vara bra att ha i vissa situationer, men om man t.ex är uppe och fjällvandrar så antar jag att man har semester och semester är till för att koppla av och ta det lugnt.
Inte för att prata i telefon.

Jag håller helt med om att alla borde stänga av mobilen i naturen eller med dagen hitech telefoner åtminstone koppla in vibrator funktionen och stänga av ljudet.

Själv stänger jag alltid av mobilen i naturen för att inte störa vare sig mig, andra människor eller naturens skönhet.

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com

Fel ställe?

I Sarek kan ingen höra dig skrika :) eller snarare några telefonsamtal hörs inte för det finns ingen täckning. Ni kanske söker naturen på fel ställen, framförallt om det är lugn och ro ni vill ha, då är ju inte Kebne att rekommendera direkt. Men visst håller jag annars med, det är lite tråkigt när naturen inte ens får vara natur utan skall vara "kontor med utsikt" :) Semester är väl ändå semester!

Inte bara Sarek utan även SJ

Visst är mobiltelefonerna ett otyg ute i vildmarken.

De flesta har inte möjlighet att vara i Sarek hela tiden, så jag vill ge ett tips. SJ har mobiltelefonfria avdelningar.

Inget att bry sig om

Hej

Låt folk få prata om de nu känner behov av att prata i telefon. Det är mest synd om dem som inte klarar av att stänga av mobilen.
Om det är tystnad ni söker så bör ni söka upp platser där det är få människor. Att söka tystnad och lugn vid Kebnekaise fjällstation under en guidad tur till Sydtoppen är dödsdömt. Vandra in en bit i fjällvärlden så slutar telefonerna att fungera samt det är få människor. De som du möter inne i fjällvärlden delar nog din filosofi med en ringsignalbefriad tillvaro. Vi kanske ses, djupt där inne i fjällvärlden, långt från alla ringsignaler!

Mvh Henrik, Mariestad

Långt ut i ingenstans?

Skall man vara tvungen att bege sig dit i naturen där det inte finns täckning av mobilnätet?

Kan man leta efter naturen på fel ställe?

Finns de inte natur överallt?

Är man ute i naturen, var det nu än må vara någonstans, så är man väl där av ett syfte. T.ex. att se på fåglar, plocka svamp eller bara vara ute och vandra. Vill man då egentligen vara anträffbar?

Vad gjorde man innan mobilen kom?

Om man nu måste vara anträffbar så kan man väl stanna hemma och se på en naturfilm i stället!

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com

Suck!

Ni måste väl acceptera att några vill ha mobiltelefonen på. Snart börjar ni gnälla på människors val av färger, fabrikat, material och tält.
Tror ni att alla upplever er som ”icke störande” naturmänniskor?

Jag håller med Malin!

Visst är det irriterande. Såväl ute i naturen, i tåget eller på Bio'n. Jag önskar även jag att människor kunde visa lite hänsyn till andra.

Men tyvärr är det nog så att vissa människor kommer aldrig att sluta att älska sin lilla telefon, och det kommer alltid finnas de som tycker att de är så viktiga att de alltid måste ha mobilen på, och de som av någon anledning måste visa hela välden hur viktiga dom är.

Sen finns det naturligtvis de som måste visa att dom vet att andra stör sig men ändå skiter i det. Jag såg en sådan typ på en Biograf i Rotterdam, en kille som satt nära denna idiot ryckte telefonen ur handen på honom och slände telefonen i väggen med efterföljande applåder och jubel! (Ett tips om du vill bli hjälte för en kväll) (Malin du kunde ha tagit telefonen på Keb och slängt den utför nått stup, men det är klart det är ju nedskräpning..)

Men alla dessa mobil-dårar måste vi nog bara skita i.

Man får väl låta dom hålla på, och jag tror som någon skrev att det nog värst är för dom själva...

Niklas

Inskränkta?

Är det ingen som tänkt på att en del, tex Kebne-mannen, kanske inte KAN ta ledigt för att vistas i naturen utan att vara anträffbar? Ni kräver att andra skall visa hänsyn, men beter er själva som smygfacister!

Helt rätt!! Stäng av eller sätt på vibrator. Visa hänsyn!

Anders! Nä, men vadå? Skulle han vara så otroligt upptagen att han var tvungen att snacka på väg upp? Verkar smått otroligt! Att tycka att det är störande att folk pratar i mobiltelefon på fjället är väl inte att vara smygfascist!

Så du accepterar allt för att inte vara smygfascist? Jag tycker definitivt att man INTE behöver acceptera allt.

Mikael, Jag tycker du har helt fel! Försöker du provocera med dina exempel? Det handlar väl inte om att ha mobilen på, utan hur man använder den. Spelar mobilen JamesBond temat eller Nokia tune så det hörs, så skall jag lacka ur direkt! Är det nödvändigt så använd vibrator och prata i normal samtalston.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg