Ställa in spd-klotsar?

Jag har nu köpt spd+skor till min hoj (Scott P3) som jag använder till jobbet när andan faller på... riktigt lyft från att använda clips och remmar som tidigare. Älvsborgsbron är lite bättre nu!

eftersom jag aldrig varit riktig cyklist utan bara cyklat för att det är skönt så vet jag inte hur man skall hitta rätt position att skruva i klostarna i pedalerna. Jag har satt dom på ungefär mitten just nu men det borde väl finnas lite tumregler för vad som är bra startpunkt?

/Andreas

Har fått klart för mig att det är väldigt individuellt vad som passar bra. Fick problem med inställningar efter byte av spd-skor så jag har försökt få lite klarhet. Hade väll tur med mina första.....

Först och främst är det viktigt att man får till ett tramptag där knät inte svänger något i sidled.

Grundinställning cleats framåt eller bakåt så att trampan hamnar mitt under trampdynorna. I sidled så att man får ett rakt tramptag utan rörelser i knät sidledes. När det gäller vinkel av hälen in eller ut så har ju inte spd så mycket inställning men det går att tvinga cleatsen lite åt olika håll om man skulle vilja ändra vinkel. Börja med att ha den så rakt som möjligt så att hälen har lika mycket spel åt vardera hållet.

Sen är det viktigt att lyssna på kroppen och justera direkt om man känner att man får ont.

Tumregler för justeringar vid knäproblem skall vara:
-Ont insida knä, vinkla tån in
-Ont baksida knä, sänk sadel
och så tvärtom(om jag kommer ihåg riktningarna rätt)

Känner man att det går hårt åt vader flyttar man cleats successivt bakåt.

Har man inte ont så kan man ju alltid testa lite olika inställningar för att se vad som blir bekvämast.

Jag brukar sätta mina långt ut på skon. Då kommer foten in så nära vevarmen som möjligt, vilket känns bra för mig. Litet avstånd mellan fötterna ger bättre kraft.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg