Jag har köpt begagnade skidor till mig och tösa, men har stött på ett litet problem.
Vi är båda storfotade vilket gör att pjäxorna inte får plats i bidningarna - den bakre går inte att flytta mer.
Hur löser man detta? - Vill inte ha längre skidor.
Tacksam för tips - har hyrt skidor tidigare och då löser sig sådant här automatiskt
om du tittar längst ner på sidan av pjäxan, ungefär mitt på, så hittar du en pil ofta ihop med texten skiboot center, på skidan finns motsvarande markering att matcha med.
1. skruva loss bindningens bakre del
2. sätt skon i den främre delen av bindningen, mät hur mycket det diffar i förhållande till nyss nämnda strecken
3. skruva loss bindningens främre del
4. flytta fram främre bindningen så mycket som behövs. markera positon
5. justera den bakre bindningen till sitt mitten läge (eller om så önskas längre bak eller fram) och markera för skruvhål
6. be din skidhandlare, lite snällt, om en näve plugg för onönskade bindningshål, alternativt tryck i lite 2k epoxi eller liknande i överskottshålen. kostar inte många ören och fås gratis om dom inte är helt socialt inkompetenta.
7 mät kärnan på bindningsskruven, brukar ofta vara 3,5mm borra upp nya hål med motsvarande diamter, tejpa gärna en spärr på borret eller håll emot då det är lätt att köra maskinen rakt igenom skidan när första hårda skiktet brutits.
8. för att få hålen helt rätt gör du en mall av gamla hålmönstret och ett litet "körnslag" med en syl eller liknande.
9. använd en pz3 skruvmejsle eller bits, så du inte drar sönder spåren
behöver absolut inte lämnas in för att göras, är du bara noga och inte har förbråttom klarar du det och det även om båda tummarnas placering är mitt i händerna.