Stadiums uppblåsbara?

Tänkte köpa ett tjockare liggunderlag till en kort oktoberfjällturen och fick rådet att komplettera mitt 10mm Karrimat med ett Thermarest. Ett sånt känns lite vädyrt att inhandla just nu, men jag har sett att Stadium har ett uppblåsbart som är mycket billigare. Vet någon hur detta fungerar, halkighet, hanterbarhet etc? Är idén bra att kombinera två typer av underlägg för ökad isolering och komfort? Tackpå förhand för synpunkter!
BrittMarie

Är det deras point zero du menar? Köp inte det!! Rena dyngan. Jag och min flickvän köpte varsitt och redan första veckan släppte limmet så det blev stora bubblor påliggunderlagen. Efter två veckor hade limet släppt i kanterna så att det gick hål. Var på stadium och reklamerade dem och fick säljaren att erkänna att de hade fått tillbaks väldigt många reklamationer på de liggunderlagen.

/Niklas

Stadiums uppblåsbara liggunderlag

Hejsan! Jag köpte ett uppblåsbart liggunderlag för 250 kr på Stadium i somras. Det väger 480 gram och består av 6 individuella kananler som stängs med en ventil av samma typ som på badringar. Produkten andas inte kvalitet direkt, men höll under min veckolånga vandring. Dock köpte jag repsats från TermArest och extra pluggar att stänga ventilen med, för att vara på den säkra sidan. Modellen är mycket kort och smal så var beredd att alltid sova med minst en arm utanför. Blir ca 45 cm bred och är drygt 180 lång. Därför kanske modellen inte är lämplig för kallare årstider. Ett tips är att alltid vända ventilerna nedåt, eftersom de sticker upp ordentligt. De störde i alla fall mig. Dock kan jag säga att storleken var verkligen minimal och kan beskrivas som en mattermos ungefär. Ett minus var att det tog längre tid än ett term A rest att tömma. Eftersom ventilerna behövde klämmas på för att effektivt kunna tömma ut luften.

Sammanfattningsvis;
+smidig storlek ihoprullad, låg vikt, snabb att blåsa upp.
-ventiler som sticker upp, något längre tid att tömma, ev hållbarhet.

Att kombinera två typer är suveränt. Om däremot Stadiums duger något till har jag ingen egen erfarenhet om, men nog har jag hört diverse historier.

Har också använt den billig modellen (med 6 kanaler) + ett vanligt ovanpå. Blir mycket mjukt och bekvämt, men om man snurrar och rör sig och golvet lutar så är det lätt hänt att de åker isär.

En repsats följde med samt 6st ca 5cm långa plaströr som förbryllade mig i början, men som jag nu använder vid lufttömmning av madrassen. Jag trycker helt enkelt ner ett litet rör i varje ventil så slippar man sitta och klämma på dem.

Ett annat tips till "Läraren" är att ventilerna går att trycka ner i madrassen, precis som ventilen i en badboll, och då sticker de inte upp någonting.

Har hitintills använt den vid två veckoturer och den kommer definitivt med vid nästa. Hur det är med kvaliteten vet jag inte, men än så länge så funkar den utmärkt och mer kan jag inte begära.

Leif...

Jag har ingen erfarenhet av Stadiums men jag har använt Intersports McKinley vid två veckovandringar och en kajakvecka. Syns inte på det. Jag är helnöjd. Kostade 350 pix.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg