Tack, bra tanke! Det där "draget" har jag också funderat på. Om det blåser ute, vill man verkligen att det ska blåsa in i köket? Borde det inte räcka med självdraget från hålen i lä? När det blåser upplever jag ofta att det snarare blir turbulens inne i köket utifrån hur lågan låter och att det kanske blir mindre effektivt då.
Om du har den "normala uppsättningen" av trangia är det viktigt att du har lufthålen på vindsidan. Annars blir det ett sug som gör att luften går in uppe och ut genom lufthålen. I värsta fall kan lågan dras ner så pass mycket att vindskyddet smälter, men mer normalt är nog att du får en gradient från "liten påverkan" till "stor påverkan" av förbränningen/effektiviteten.
När du lägger till lufthål uppe, med din egna konstruktion, påverkar det också luftströmmen. Exakt hur den påverkas vågar jag inte svara på, men ett drag vill man som regel inte störa eller motverka (turbulens är inte önskvärt). "Minsta motstånd" får du nog genom att ha lufthålen på det övre skyddet på läsidan, men teoretiskt kan du få alldeles för bra drag om du gör så. De där lufthålen är ganska bra på att bromsa ner luften också, så beroende på vindstyrka kan det kanske vara bäst att ha dem mot vinden.
Sätt lufthålen på det nedre vindskyddet mot vinden, och sen testar du vad som verkar bäst angående riktningen av de övre lufthålen.
Lyssna på hur köket beter sig.
Testa skillnad i koktid.
Ibland kan man även se på kokkärlets botten var lågorna gått som hårdast.
Men hålen i det nedre vindskyddet gör du bäst i att vända mot vinden =)
Se punkten: "Mitt vindskydd har smält".
FAQ – Vanliga frågor & svar Klicka på frågan för att se svaret. Hittar du inte vad du söker? Ta en titt på vår supportsida eller kontakta vårt hjälpsamma supportteam
trangia.se
EDIT:
Det ser ut att vara ganska trångt mellan det övre vindskyddet och kokkärlets sidor. Värmen kan få svårt att ta sig ut om du vänder lufthålen på det övre skyddet mot vinden, så jag hade nog personligen valt att ha lufthålen på det övre skyddet på läsidan.
Dels p.g.a. risk för överhettning av det övre vindskyddet, men också p.g.a. att brännaren kan få dålig syreförsörjning. Det sistnämnda märker man tydligt om det händer. Då går inte köket bra alls.