Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stabilitetsproblem
- Trådstartare bjalverod
- Start datum
Köpte en Plastex Marathon Master som jag började paddla i våras. Nu börjar jag känna mig trygg, tog kanske fem vingliga timmar innan jag kunde ta i ordentligt.
Passa på att köra mycket nu innan det blir kallt i vattnet, rädslan för att ramla i är ju inte direkt stor nu...
Passa på att köra mycket nu innan det blir kallt i vattnet, rädslan för att ramla i är ju inte direkt stor nu...
Razor är inte särskilt rank egentligen och med det menar jag inte att du egentligen inte känner det du känner utan att det går fort att vänja sig och att även om det är lite vingligt fortfarande kan komma undan med ganska grova missar utan att åka i. Om du bara paddlar på lite lungnare vatten tex i en mindre sjö eller någon liten å eller liknande några gånger kommer det inte ta alls lång tid innan du kommer känna dig hemma i båten. Tips annars är att medans vattnet är varmt passa på att leka vid bryggan lite efter varje paddeltur så att du kollar var gränserna går det kommer snabba på utvecklingen även om det innebär minst ett dopp på varje runda.
1. Slappna av i benen. Osäkerhet och ryckningar fortplantar sig till hela kroppen. Ifall du får ryckningar, lägg ner paddeln i vattnet tills du slappnar av.
2. Spänn ej ut benen mot sittbrunnssargen, utan håll ihop benen med ett ungefärligt mellanrum om ca 2-5 cm.
3. Paddla när det blåser lite och vågorna är små. Tag sedan steget upp till att paddla med vindvågor från sidan. Experimentera med att ta vågor frå olika håll.
4. Paddla ofta. Hellre flera korta turer än få långa.
5. Paddla nära land.
2. Spänn ej ut benen mot sittbrunnssargen, utan håll ihop benen med ett ungefärligt mellanrum om ca 2-5 cm.
3. Paddla när det blåser lite och vågorna är små. Tag sedan steget upp till att paddla med vindvågor från sidan. Experimentera med att ta vågor frå olika håll.
4. Paddla ofta. Hellre flera korta turer än få långa.
5. Paddla nära land.
Jag paddlade under förra hösten fram och tillbaka längs en sandstrand, på djup där jag med marginal bottnade. Det gjorde att jag inte var särskilt orolig att plurra fast det var tidig vinter. Inte plurrade jag heller, annat än en gång när jag skulle vända 180 grader, och råkade göra detta runt fel axel...
Fast det var ofta så att jag paddlade ruscher och avslutade dessa (efter 100 m?) med lågt stöd så det stänkte om paddeln.
Jag fick dock ingen trygghetskänsla men har möjligen börjat få det efter att paddlat i lite knepigare vågor i sommar. Vågor som jag egentligen inte haft ambitionen att klara ännu, men som ändå gått att klara med hjärtat i halsgropen. Jag paddlar dock ofta relativt nära land forfarande eftersom jag inte tror att jag tar mig upp i kajaken från vattnet om jag inte bottnar. Kajaken är ju dessutom lite vekare än en havskajak.
Fast det var ofta så att jag paddlade ruscher och avslutade dessa (efter 100 m?) med lågt stöd så det stänkte om paddeln.
Jag fick dock ingen trygghetskänsla men har möjligen börjat få det efter att paddlat i lite knepigare vågor i sommar. Vågor som jag egentligen inte haft ambitionen att klara ännu, men som ändå gått att klara med hjärtat i halsgropen. Jag paddlar dock ofta relativt nära land forfarande eftersom jag inte tror att jag tar mig upp i kajaken från vattnet om jag inte bottnar. Kajaken är ju dessutom lite vekare än en havskajak.
Vet ju inte riktigt vilken nivå du är på, men till nybörjare brukar jag alltid ge tipset att öva på att luta kajaken tills sittbrunnssargen är i vattenytan, och resa upp den igen.
En initialrank kajak blir avsevärt stadigare ju mer den lutas. Har man väl fått kläm på det så brukar självsäkerheten avseende stabilitet komma ganska fort. De som bara försöker balansera precis runt upprätt känner sig ofta osäkra. Det är ju också där kajaken är som instabilast.
En initialrank kajak blir avsevärt stadigare ju mer den lutas. Har man väl fått kläm på det så brukar självsäkerheten avseende stabilitet komma ganska fort. De som bara försöker balansera precis runt upprätt känner sig ofta osäkra. Det är ju också där kajaken är som instabilast.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg