Nä, för att en del sitter mer hemma på gräsmattan med Excelarket och den milligramnoterade kokainvågen än är ute i fält, lite tillspetsat.
Stämmer säkert i många fall -- men jag ser fortfarande inte vad det är för fel med att ge en tydlig demo av ett bra tips...?
om man ska ha ett toppmonterat gaskök eller inte bör inte hänga på frågan om benstöd. Ett sånt där svart väger ynka 27g (om jag minns senaste mätningen rätt), dvs ungefär så mycket vatten som dina skosnören suger upp en regnig dag. Hujedamig, vad ska vi göra åt alla dessa gram? Tror Nordesjö och co. har en point där, att man ska jaga kilon och hekton i första hand och att gramjakten mer är skum på ytan.
Själv använder jag köket (i fjällen) under två omständigheter: i absiden (frukost och middag) och till lunch, vilket oftast innebär sten, sten och sten. har då oftast släpat det där fruktanshemska benstödet och dessutom stöttat med lite stenar efter behov. Använder annars mest sten som vindskydd i den mån det går. Jag har aldrig vält varken kök eller kastrull (jo, jag tappade en hal kastrull en gång, men det var med trangiatången och kastrullen stod inte ens på köket), och jag tycker i stort att välta-risken med toppgasköken är starkt överdriven. Har ffa använt MSR PocketRocket, Primus Alpine Powercook och Optimus Crux, så det är inte bredbenta saker inte...
Håller helt med dig i övrigt. För mig är det mest situationer med barn som aktualiserar tippningsproblemet (men nu börjar det också försvinna eftersom de växt ifrån den mest okontrollerade åldern).