Nu blev jag felciterad eller snarare du citerade mig innan jag hann redigera mitt svar. Jag tror att övergången mellan känga och skridsko är viktigare än att sulan är hård. Eftersom skridskons överdel i sig är styv och ligger an i hela kängans längd och en stor del av dess bredd så räcker det att man får fast kängan ordentligt på skridskon. Nu är naturligtvis det svårare att få fast en mjuk sula bra på en skridsko. De klassiska snabbindningarna från Almgrens och Skyllermarks ihop med en Lundhagskänga (Certechvariant alltså, inte klassisk telemarks/långfärdsskridskopjäxa) tycker jag är en bra kompromiss mellan mjuk sula och bra skridskoegenskaper.
Hela löshälutvecklingen sätter dock ovanstående ur spel eftersom kängan sitter fast i skridskon bara i en liten fästpunkt fram (med SNS/NNN). Med SNS/NNN får man motverka detta med styvare sula. Med glappbindning är det klurigare och jag måste nog köra lite på en innan jag vågar säga något. Kontakten mot skridskon blir väldigt olika beroende på konstruktion. Vissa menar att den mjukare kontakten inte är några problem utan att det går att anpassa tekniken till detta.
Hade det varit större marknad för skridskor så hade det funnits stora möjligheter att utveckla interfacet mellan känga och skridsko.
-Palle