Upplevd stabilitet vs verklig stabilitet!
Hej Henrik! Ja Mikael har så rätt så! Detta är väldigt viktigt att komma ihåg när man väljer kajak speciellt om man planerar att längre fram klara sig själv i hög sjö!
Om jag kan få tilläga lite bara, mest för att själv förstå hur det nu var jag fick det förklarat för mig.
Man brukar dela upp den stabilitet som en kajak har i initial-stabilitet och sekundär stabilitet. Har jag inte fått allt om bakfoten så fungerar det så här.
Det första som du känner när du kliver i en kajak och börjar paddla är denna initialstabilitet . Jag tror även det är så att ju mer våt yta skrovet har desto mer stabil känns kajaken. Ett skarpt V-format skrov känns därför mindre säkert än ett runt. Är det då det på öppna havet när paddlar bland vågorna och blåsten? Nej!!! Här kommer sekundär stabiliteten in och räddar dig
.
När du med höften kompenserar för en våg eller en vind pust så tar du stöd i skrovet genom rumpa och knän. Den yta av skrovet där denna sekundärstabilitet genereras är området mellan vatten ytan och en bit ner(lite osäker hur långt). Hur stort den är och dess form spelar in. Många kajaker kan därför kännas säkra men när det blåser upp så slår man relativt lätt runt och det omvända! Därför kan en kajak vara både snabb och sjövärdig som tex VKV men kräva att man vänjer sig vid att man gör fler små korrigeringar med höften. Detta är helt och hållet en vanesak men som vissa aldrig lär sig. Många menar även att dessa ständiga och efter ett tag omedvetna korrigeringarna gör paddling i hög sjö säkrare eftersom kajaken och du står mer i kontakt med varandra.
Jag paddlar själv en Sealion jag köpt billigt och som har ganska stor initialstabilitet då den är rundbottnad. Men desto sämre är den sekundära då den är bred har ett mjuk övergång mellan köl och fribord. Bred är mao inte heller samma som stabilare och säkrare i sjö.
Jag har dock lärt mig nu och ger mig ut och paddlar i allt sämre väder. Ibland när jag paddlar med folk i tex VKV eller Caribou så får jag dock gå i lite andra vinklar över en fjärd. Det har dock blivit lite av en sport att ligga lite före då min kajak inte står så högt i kurs hos dem som lagt ut så stora pengar!
MVH!
Peter