Stabil glasfiberkajak?

Hej!
Jag är relativt grön på kajakområdet, men har blivit tillräckligt biten för att nu se mig om efter en egen kajak. Därför är jag tacksam för tips;
Finns det någon glasfiberkajak som det går att packa in rejält med prylar i men som också går relativt stabilt olastad? (Blev avrådd från VKV seagull då den skulle vara för rank)

Tänker köra runt på västkusten och prova olika modeller nästa vecka. Känner du till var man kan provpaddla kajaker? (Marstandskajaker, Orust Kajak,....)

M v h Anders
 
Jag har inga tips om möjligheterna till provpaddling på västkusten men jag vill gärna ge ett annat tips. När man som nybörjare provpaddlar kajaker är det ganska lätt att man tycker att den mest stabila är den bästa. När man paddlat en tid kan man då tyvärr upptäcka att den modell som kändes bra i början börjar kännas rätt trög och klumpig! När det gäller VKV Seagull så är det tydligen många som tycker att den känns lite rank när den är olastad. Jag har haft min (en Offshore) i några år nu och upplever att den kanske "vickar" lite i kraftig sjö (gäller bara när den är olastad) men någon risk för att den ska slå runt tycker jag ändå inte att det är. Däremot tycker jag att den är rolig på så sätt att den känns snabb och dessutom rymmer mycket last. Numera paddlar jag dock mest en betydligt smalare motionskajak och i jämförelse med den är en seagull ett under av stabilitet... Allt beror på vad man jämför med.
 
Upplevd stabilitet vs verklig stabilitet!

Hej Henrik! Ja Mikael har så rätt så! Detta är väldigt viktigt att komma ihåg när man väljer kajak speciellt om man planerar att längre fram klara sig själv i hög sjö!
Om jag kan få tilläga lite bara, mest för att själv förstå hur det nu var jag fick det förklarat för mig.
Man brukar dela upp den stabilitet som en kajak har i initial-stabilitet och sekundär stabilitet. Har jag inte fått allt om bakfoten så fungerar det så här.
Det första som du känner när du kliver i en kajak och börjar paddla är denna initialstabilitet . Jag tror även det är så att ju mer våt yta skrovet har desto mer stabil känns kajaken. Ett skarpt V-format skrov känns därför mindre säkert än ett runt. Är det då det på öppna havet när paddlar bland vågorna och blåsten? Nej!!! Här kommer sekundär stabiliteten in och räddar dig ;).

När du med höften kompenserar för en våg eller en vind pust så tar du stöd i skrovet genom rumpa och knän. Den yta av skrovet där denna sekundärstabilitet genereras är området mellan vatten ytan och en bit ner(lite osäker hur långt). Hur stort den är och dess form spelar in. Många kajaker kan därför kännas säkra men när det blåser upp så slår man relativt lätt runt och det omvända! Därför kan en kajak vara både snabb och sjövärdig som tex VKV men kräva att man vänjer sig vid att man gör fler små korrigeringar med höften. Detta är helt och hållet en vanesak men som vissa aldrig lär sig. Många menar även att dessa ständiga och efter ett tag omedvetna korrigeringarna gör paddling i hög sjö säkrare eftersom kajaken och du står mer i kontakt med varandra.

Jag paddlar själv en Sealion jag köpt billigt och som har ganska stor initialstabilitet då den är rundbottnad. Men desto sämre är den sekundära då den är bred har ett mjuk övergång mellan köl och fribord. Bred är mao inte heller samma som stabilare och säkrare i sjö.
Jag har dock lärt mig nu och ger mig ut och paddlar i allt sämre väder. Ibland när jag paddlar med folk i tex VKV eller Caribou så får jag dock gå i lite andra vinklar över en fjärd. Det har dock blivit lite av en sport att ligga lite före då min kajak inte står så högt i kurs hos dem som lagt ut så stora pengar! :)
MVH!
Peter
 
Några tips...

Det bästa kajaksortimentet (för att hyra) på västkusten hittar du hos Marstrandskajaker.

Själv brukar jag aldrig paddla med en kajak helt olastad - åtminstone ombyte och fika följer med.

Jag har nyligen bestämt mig för att köpa en kajak och håller som bäst på att prova mig igenom delar av det tillgängliga sortimentet. Hittills har jag väl mest snöat in på Kajaksports snabba och lastdryga kajaker. En kajak som jag tycker uppfyller dina önskemål ganska väl är Artisan Millennium. Personligen så är den och Viviane mina favoriter av de kajaker som jag testat ordentligt.

En ny och billigare kajak som jag tycker verkar väldigt intressant är Erling Bengtssons senaste(?) skapelse. Modellen heter Enterprise eller Independence - jag är osäker här - och den är en riktig laståsna. Överhuvudtaget så är den ganska lik de större Kajaksportkajakerna men till ett lägre pris. Jag har dock, ännu så länge, bara paddlat den i ungefär en timme olastad (stabil men ändå rätt livlig utan last), men jag är ännu så länge klart positiv till modellen. Jag vet inte om den finns på någon kajakuthyrning, med undantag för Svima, men Escape Kajakcenter i Göteborg har ett exemplar i butiken.
 
Sådan man sådan kajak

Hej Anders.

Kajakvalet är mycket individuellt. Är du lång så behöver du en något större stabiliet i varje fall första säsongen.

Snabba kajaker är relativt rundbottnade och får därmed en liten våt yta och sämre stabiltet. Å andra sidan så påverkas en relativt rundbottnad kajak mindre av vågorna än en med flat botten eller v-botten.

Stabilteten ökar på många kajaker när de lutas och de därmed blir bredare i vattenlinjen. (Gäller inte en kajak med stockrund form i tvärsnittet).

Största betydelsen för stabilteten har paddlaren.

Jag kan rekommendera VKVs Lisa som en bra allroundkajak som är kul att surfa med. Tål mycket last och är rimligt snabb. Ganska stabil tom och mycket stabil lastad. VKV Seagull offshore har liknande egenskaper. VKV Seagull Elite är rankare och något snabbare tack vare mer rundbottnad form.

Är du längre än 1,85 är t ex Oraco Caribou ett alternativ. Är du kortare än 1,70 kanske du skall titta t ex på en Nordkapp.

Jag rekommenderar inte kajak med liten sittbrunn om du inte har erfarenhet av forspaddling eller behärskar eskimåsväng.

Hälsningar Thure Björck
 
En till

Trapper K1 Dolpin har paddlats en hel del på västkusten.

Det finns ett provex hos friluftsfrämjandet i Ljungskile. Och Kanotcentrum i Göteborg har ett (om det inte är sålt)

http://www.kanotcentrum.se/

Den är framtagen och byggs i Hallstahammar. Ända kruxet hittils är att få fram kajaker men det ska väl lösa sig framöver

http://www.trapperkanot.se/projekt.htm

Finns också under "kajaker".

Eftersom jag lindrigt sagt är involverad själv tänker jag inte säga så mycket mer förutom att den är alldeles för billig, hör gärna av dig vad du tyckte

Hasse
 
Independence

Tjenare!
Jag provpaddlade en "Independence" i går ute på Marstrandskajaker. Den var relativs snabb men jag (180/70) tyckte den var nästan som en pråm. Den verkar dock kunna lasta hur mycket som helst. Pluspoäng för den lilla extra lastluckan precis bakom mig som nås nder paddling för ex dryck.

M v h Anders
 

Liknande trådar