Patriarkala
Jovisst, jag har faktiskt varit ute på tur med SSSK (fast på in-lines) och det var naturligtvis trevligt. Det som mitt skämt om patriarkala attityder syftade på var att jag haft oturen att träffa på endel typer på isen som med en blandad faderlig ömmhet och stränghet tillrättavisat mig för att jag t.ex. bär min ispik på ett icke reglementsenligt sätt. Vidare tycker jag att dom är ganska roliga när dom samlas på morgonen, proceduren är något i denhär stilen:
1) Kaos råder, prylar överallt
2) Någon visslar i en pipa och som ringar på vattnet skingras kaoset
3) Grupper inordnas med militär precision
4) På given signal lämmnar först grupp 1 (snabbast åker först), sedan grupp 2,3,4 och på ett mer civilt sätt avmarcherar sedan grupp 5 (som är långsammast).
Detta förfarande ser vid första anblicken ut som en typ av friluftsliv som jag inte bedriver. Jag föredrar att göra det i goda vänners lag efter eget behag. Vidare hoppas jag att ingen tar illa upp av mitt uttrycksätt, SSSK'are har nog redan lärt sig att hantera folk som driver med deras verksamhet, det är ju ett ganska tacksamt ämne att skämta om.
Jag slog upp patriarkal i Sv. akad. ordlista :
BETYDELSE: patriarkalisk (se d. o. 1, 1 a o. b); äv. (etnogr.) om samhällsskick l. styrelseform hos vissa primitiva folk: som kännetecknas av l.
grundar sig på förhållandet (att släktskap räknas företrädesvis på fädernet o.) att egendom, rang o. rättigheter ärvas företrädesvis på
manslinjen (motsatt: matriarkal).