SSSK stoppar huvudet i sanden

Mer kommentarer

Vad gäller isens rörelser kan även något slags strömrörelser påverkat vad jag förstått. Det kan ha blåst in vatten som sedan rörde sig utåt.
Vad jag förstått av israpporterna höll isen på att brytas redan då vi gick ut på den efter lunch, fastän vi inte såg varningstecknen. Kanske behövs lite mer iskunskap om tecken på att isar håller på att bryta upp?
 
Redogörelse kommer

Olle H; sa:
Flera av dom frågor som kommit upp i denna debatt är relevanta. Det är rimligt att begära att SSSK lämnar en redogörelse för händelsen utanför Askö. Denna borde innehålla åtminstone

- en saklig redogörelse för vad som faktiskt inträffade
- en teori om vad som fick isen att så snabbt brytas upp
- en redogörelse för hur ledare och deltagare agerade
- en beskrivning av hur räddningsinsatsen fungerade
- slutsatser och eventuella lärdomar som kan dras av det inträffade

Detta skulle förhoppningsvis ge allmänhet och inte minst dom cirka 12000 SSSK medlemmar, och alla andra som åker skridskor men inte är medlemmar i SSSK, värdefull kunskap som kanske kan leda till att liknande händelser inte inträffar i framtiden.

Detta håller vi på att arbeta med. Ett mycket omfattande material samlas in. Maila gärna mig direkt om ni har teorier eller observationer som kan vara intressanta för den haverikommission som vi håller på att tillsätta.

Hälsningar Thure
 
Värt att lära sig av

Till att börja med är det många här som ställer relevanta frågor och har funderingar. Det kan aldrig vara fel. När det nu hänt något ska vi väl försöka lära oss så mycket som möjligt av det eller? Därför efterfrågar också vi som inte är med i SSSK utan andra klubbar, vad vi kan lära av det här.

Något jag undrar över är kvaliteten på räddningsaktionen. Är det rimligt att hovra med en Vertoil över isflaken så att de flyger och far? Är det rimligt att linorna helikoptrarna använder inte funkar om man har ryggsäcken på sig? Konsekvensen blir ju att man hamnar i vattnet utan flythjälp och utan ombyte efter detta plurr. Vore det inte bättre att med helikoterns vidkraft mota in flaken mot fast is? Eller skicka ner ytbärgare med gummiflotte som kan släpas upp på fast is? Lotsbåten - Var inte den alldeles för stor för att gå nära isflak av våriskaraktär? Varför följde man inte isräddningsprocedur med att skicka gummibåt? Varför larmade inte räddningstjänsten den ansvarige för isräddning? Han fick ju inte veta något om incidenten förrän efteråt
Jag blir kall i magen när jag tänker på hur mycket konstiga beslut som uppebarligen fattades inom räddningstjänst/sjöräddning (vet inte vilka som hade ansvaret här). Att det gick så bra verkar ha varit mer tur och tillfällighet än skicklighet i räddningsinsatsen.
Jag hoppas verkligen att det inträffade leder till en genomgång och förbättring av rutiner vid isräddning.

Hälsningar

Rebecca Stenberg
 
Re: TRAMS, Håkan, TRAMS!!!!

OutThere; sa:
Menar du att SSSK, som bedrivit sin verksamhet i över 100 år utan allvarligare tillbud, skall ställas till svars för incidenten utanför Trosa?

Vems är felet då? Det blev ju fel och kostade oss skattebetalare pengar. Punkt. Jag accepterar att det kan gå snett ibland. Det jag personligen retar mig lite på är att man nästan försöker framstå som hjältar (intervju i morgon-TV). Allt var så lugnt och fint osv.
 
Jag åker inte skridskor av den enkla anledningen att jag inte gillar att befinna mig med massor av vatten under mig på en yta som inte alltid är så bärkraftig. Jag är fjällvandrare men jag har följt denna debatt både i media och denna tråd.
Räddningsaktioner och friluftsaktiveteter är alltid omdebatterat. Jag noterar bara att det verkar vara en alldaglig aktivitet att man plockar upp 50 skridskoåkare som klantat sig och hamnat på drivis, bara en 'krusning i medierna'. En märklig tystnad? Bara bra att någon kräver ett klarläggande om bara i denna tråd. // Roland
 
Re: Tråden är för viktig för att tjafsas i

Bernt Blom (bernt.blom@surfnet.fi):

Då havsfjärdens is kollapsar



Det kan hända även här i våra havsnära farvatten i Finland. Situationen i Asköområdet förefaller välbekant. Liknande islägen uppstår varje vinter utmed den Nyländska kusten; milda vintrar upptill 5-8 gånger med uppbrytande istäcke innan den slutliga bestående isläggningen sker. Denna vinter klarade istäcket sig efter ett par uppbrytningar och blev bestående.



Jag vill beskriva några isiakttagelser från gångna milda vintrars isläggningsförsök i form av några frågor.



Varför bryts isen av havsdyningens påverkan närmare land och strand:

1)Tsunamieffekten, d.v.s. havsdyningen tornar upp sig vid passage över grund eller vid upprullningen över grundbottnen en bit ut från strandbrynet. Den fasta isen bryts snabbt ner i sörja och småflak.Det sjuder och fräser i strandkanten och issörjestänk förekommer som vid minusgrader bygger upp mäktiga isvallar längs strandlinjen.

Ett tiotal meter (kanske 50 m) utanför ligger ett jämnt vällande istäcke utan knak och skrammel. Då man åker märker man inte isgungningen men genast vid ett stopp märker man det böljande underlaget som i en dylik situation har en tjocklek på 10-15 cm. En viss trygghetskänsla finns men man följer noggrant med eventuell sprickbildning parallellt med vågryggarnas längdriktning. Om det råder plusgrader i luften bör man nog undvika dylika utmaningar.

2)Tillbakastudsande vågor från en lodrätt bergvägg med djupt vatten helt intill (resonansvågor som Stadan mycket riktigt noterar). Två vågrörelser möts, kolliderar och toppar upp sig mot varandra med enorm brytverkan.

3)En utskjutande udde långsamt sänkande sig i djupet. Vågrörelsen tenderar att brytas över hindret i dess väg och hela istäcket krossas i småbitar lämnande en isöppning runtomkring uddens spets.



Varför mojnar vinden plötsligt i medlet av februari i havsnära områden på våra breddgrader en solskensdag:

1)Längs den Nyländska kusten (Lovisa -Hangö sträckan) kan de första tecknen på sjöbrisfenomenet, som under sommarhalvåret är allmännt förekommande, iakttagas redan i slutet av februari. En dag med en svag nordan ut mot ett fruset hav kan nordan plötsligt mitt på dagen dö ut och ersättas med en lätt bris från syd eller sydväst. Nordanvinden återkommer vid solnedgången vilket bevisar sjöbrisfenomenet. Denna iakttagelse gjorde jag detta år den 20.2. vid en skidfärd ut till packisbältena i Ingå skärgård.

Kan detta vara en förklaring till att ostanvinden mojnade vid 12-tiden längs Sörmlandskusten och sjöbriseffekten gjorde sina första trevande försök för säsongen, tack vare litet soluppvärmda skogslandskap, att göra sig gällande.



Vad händer efter det att vinden plötsligt mojnar men havsdyningen fortsätter att rulla in med oförminskad kraft:

1)Ute vid iskanten finns en stampvall i någon form -småflak och issörja ytterst. Vindtrycket och aktiv vågrörelse stampar ihop ismassan i tjockare eller tunnare lager och dämpar sjöhävningens fortsatta färd in mot land. Stampvallen fungerar som en skyddande buffert och skonar istäcket på fjärden innanför mot att spjälkas upp i flak. Då vinden mojnar tenderar stampvallen på att luckras upp efter att den av vinden påtvingade hoppressningen släppt sitt grepp. Vart vill ismassan med sin flytkraft ta vägen? Ut mot det öppna vida havet. Stampvallen skingras och issörjan återtar förlorade vattenytor. Vågrörelsen hjälper naturligtvis till vid expansionen. Jag har själv varit vittne till ett dylikt händelseförlopp.

Nu då den skyddande isskölden är förintad har havsdyningen fritt fram att köra in i fjärden och börja bearbeta ett istäcke som kanske redan före stampvallens uppkomst har blivit hårt utsatt nära uppgrundade strandområden.

Thure Björk har rätt i sin teori att då vindtrycket har upphört mot land strävar isflak som har bärkraft att skjutas ifrån varandra. Det har förekommit en viss pressning mot strandkanten och isflak och sörja som packats i skikt

vill flyta fritt och oberoende precis som stampvallen. Det leder ohjälpligen till att hela iskakan söker sig ditåt där minsta motståndet finns, alltså öppna vattenytor = råkar , påvarandra liggande ispartier etc, eller helt enkelt det öppna havet. Sprickorna mellan isflaken kan snabbt bli meterbreda och redan ett svagt vinddrag som hjälpmotor i sidamedriktning räcker till att sära åt flaken ännu fortare eventuellt med benäget bistånd av strömmar.



Jag har försökt rekonstruera olika situationer, där jag råkat befinna mig då just när det håller på att hända. Jag kan bara uppmana alla som rör sig ute i olika isuppdrag att ge akt på det som händer i lufthavet ovanför. Följ med himlaföreteelserna: Följ med molnigheten och molnens rörelser, solstyrkan, vindriktning, vindstyrkan och eventuell förestående vindkantring, lufttrycksförändringar, årstidstrender (=sjöbrisen), temperaturvariationer etc.

Allt har ett samband och det gäller att knyta sammanhangen till en helhet.



Bernt Blom, 25.2.2003

Esbo, Finland
 
Rännans betydelse

Tack för en mycket intressant och trovärdig redogörelse för hur skärgårdsis kan brytas. Jag åkte över den aktuela isen på Yttre Hållsfjärden den 15 februari och noterade ett särskilt förhållande som jag tror kan ha haft betydelse.

Den båtränna som går från Stora Uttervik till Askölaboratoriet hade vidgat sig till som jag mins det, flera hundra meters bredd av öppet vatten, flak och issörja. Om min iakttagelse är riktig så innebär det att det område som var utsatt för den kraftiga svingen och som sedan gick upp var öppet i båda ändarna. Alltså öppet hav åt söder, ca 3 km svingande is och kanske 500 m öppet vatten vid land åt norr.

Min slutsats är att när dyningen som går in under isen kan komma ut på andra sidan så kommer isen att påverkas mer jämnt med följd att uppbrytnigen inte nödvändigtvis kommer att ske med start vid iskanten. Detta förhållande skulle alltså kunna ha bidragit till att uppbrytningen blev så omfattande.

Nu undrar jag dels om någon gjort samma iakttagelse som jag vad gäller rännans utbredning och dels vad ni tror om mina tankar om effekterna av det iakttagna.

Hälsar

Gunnar Mongård




dels undrar om någon annan såg och dels om du eller
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg