Stor vits att fråga om råd...
Du grabben, vill du inte veta vad folk tycker så kan du låta bli att fråga. Eller hur?
Cykeln du har tittat på är, precis som alla i dess prisklass, inte en bra cykel och utrustningen på den står fullt i paritet med priset. Det finns inga gratisluncher, kvalitet kostar. "Billiga" cyklar blir jäkligt dyra att cykla på, du kommer att byta ut i princip allting på kort tid bara för att upptäcka att ramen; det enda som finns kvar i originalskick; OCKSÅ är dynga. Då är det betydligt billigare att köpa en riktig från början. Tro mig, jag har gjort samma misstag som du är på väg att göra, vid fler än ett tillfälle.
Det har ALLTID kostat mer pengar att köpa billigt. Ett XT-vevlager för 450-500:- håller hur länge som helst (två år, hittills, för mig som väger 105 kg) medan ett 300:- lager gick åt i takten 2-3 per år, då är de dessutom vekare t.o.m. när de är nya. XT-vevparti för 1700:- är bombsäkert, Suntour 1000:- grejor vred jag efter 2,5 mil i skogen. En Deore bakväxel för 400:- växlar jättebra i några veckor, sen är det skräp - bara att byta. Den samlar dessutom på sig lera som inget annat, man får skölja växeln i varenda dike eller sjö man ser för att ta sig fram. En XTR-bakväxel för 1200:- håller i tid och evighet, amen. Den växlar dessutom bäst av alla, håller sig renare än allt annat och kan, om den ändå skulle börja krångla, renoveras. Styrlager av originaltyp (runt 200
håller bara någon månad i skogen, oavsett om du har Lizard Skins eller dylikt på dem, ett Roox-lager för 1000:- flyttar du över till nästa cykel du köper...
Listan kan göras lång. De enda ställena där billigare grejer håller bättre än värstinggrejerna är kassetten; en LX håller faktiskt bättre än en XTR om man är stark.
Men det är klart, det är ju ditt val. Om du själv vill uppfinna ett fyrkantigt hjul bara för att se att det inte rullar särskilt bra, be our guest. Vill du spara pengar så kan du istället ta del av andras erfarenheter. Det kommer du att göra när du växer upp i alla fall...
-- Mats