Lite kemi
Helt rätt att rödsprit är ett resultat av svenska skatteregler. I med kräkmedel, smakämne och rödfärg. Det är dessa ämnen som sotar.
För metanol saknas dessa regler, vilket är konstigt eftersom den luktar och smakar som etanol. Många har gjort misstaget att förväxla dessa. Den är mycket giftig eftersom nerbrytningsprodukten inte blir ketoner utan formaldehyd i levern. Som kuriosa kan nämnas att boten för metanolförgiftning är att tillsätta mycket etanol i personen, så levern får ta hand om den istället att metanolen hinner igenom kroppen utan att brytas ner. Baksmällan är monumental om man överlever.
Metanol hanteras varsamt och undvik spill i maten och på händerna. En annan anledning till att den inte bör köras ren är att den innehåller mindre energi per vikt. Etanolen har två kolatomer och därmed en kol-kolbindning som ger mer energi. Metanol har bara en kolatom, så all energi sitter i kol-vätebindningar. Båda har en syreatom (som minskar energiinnehållet) men den utgör en mindre del av totalvikten i etanol. Sammantaget etanol är energitätare. En vettig kompromiss är att ha i lite metanol (eller hembränt före utspädning hehe) för att minska ner andelen skit och få en renare låga. Samtidigt märker man om det kommit på fingrarna eller i maten!
Gas består av propan och butan med två resp tre kol-kolbindningar. Och har inga syreatomer alls. Den är ungefär dubbelt så energität som etanol. Dessutom kan man spara bränsle mera. Inget spill eller slöseri. Nackdelen är jmf med sprit är att det är engångstuber och fossilbränsle (om etanolen inte är framställd ur olja, förekommer). På vintern kan gas vara problematiskt, men rödsprit brukar fungera. Speciellt med en liten värmetillsats på brännaren.
Kemisk ren bensin (heptan) och fotogen innehåller långa kolkedjor och är mycket mera energitäta. Tankbensin och givetvis också E85 är en riktig soppa av olika kolväten. En del av dessa är inte nyttiga alls, t ex bensen. De är alltså inget man vi ha i maten.r
Allt från kemisten
Anders V