Sprit fungerar inte dåligt, det är drift säkert, lätt att använda funkar ända ner till -60.
Jag har bara använt det runt 20-25 minus men jag vet att försvarsmakten hade som krav att de nya soldatköken(soldatkök 9 och 10) skulle kunna fungera från -60 upp till +60 grader Celcius när man köpte in dem och det lyckas man med tack vare spritbrännaren.
Det som gör att man gärna ratar sprit som bränsle i sträng kyla är:
1: Tiden
Det tar bara så förbaskat mycket längre tid om man ska smälta en ansenlig mängd snö.
(Detta är ju högst personligt vad man tycker är lång tid, jag själv har svårt att acceptera att det ska ta mer än 5min koka upp 1l vatten när det är barmark och plusgrader.
Av ren lathet orkar jag inte hålla på med alla knepen för att skynda på uppvärmning med sprit, samt att den ekonomiska extra kostnaden för en gastub är försumbar i mina ögon därför använder jag gaskök.
2. Vikt.(gäller främst långturer eller när man ska smälta snö för större grupper. Dagsutflykter eller någon natts övernattning är vikten försumbara kontra vikten att dra med sig ett fler bränsle kök)
I och med att det går åt mer bränsle att smälta snö så blir det mer vikt att bära med sig men ur ett UL perspektiv är ju spritkök klockrent om man bara stirra sig blind på basvikten och inte uteffekten eller totala vikten.
3. Kit-faktor
"Grundregel" som min kollega gjorde mig medveten när kommer till fallskärms hoppning kan väl appliceras här
när det gäller frilufts kök
Speed, Coolness, Safty!(Prioritering gäller från vänster)
Där av använder man Multibränsle-kök vinter tid.
JA, gaskök funkar utmärkt med vintergas och/eller inventerad gas tub men multibränsle-kök är betydligt coolare!