Sprit eller gas?

Vet att det ingår i oilka utbildningar att man alltid skall behandla tryckbehållare med omsorg, och dessa skall aldrig lämnas till skrotning utan att först vara punkterade. - kan man lätt göra en buckla som blir kvar på tuben efteråt genom att trycka med tummen, så är den närmast trycklös och man kan sticka hål i den med en kniv eller något för att låta det sista vädra ut - skrynkla gärna ihop den som en öl/läskburk innan den slängs i metallåtervinningen så syns det på utsidan att den är 'ofarlig'



... men som en annan tråd på ett annat forums sa ' har ni sett dom maskineran som hanterar metallavfallet? - dom bangar inte för någonting, inte ens inhivade motorblock eller hydral/svetstuber fullt trycksatta med gas - eller rent utav mindre bomber och granater som detonerar - grejorna byggs för att klara stora smällar eftersom man aldrig vet vad det är för övriga saker som kommer in tillsammans med metallavfallet'

dessutom brukar metallavfallet gå igenom en defragmenteringsprocess (malas sönder) och sorteras med magneter mm. för att skilja mellan stål, aluminium, matrester, sten och grus etc. då det inte blir så lyckat resultat om de smälts ihop osorterat.
 
Gas skall det vara såklart!

Självklart skall det vara gas!!! Efter att ha ätit illasmakande T-röd-mat byggde jag om mitt gamla mini-Trangia till gaskök. Kanske inte världens snyggaste lösning men det duger gott för 1-3 tjejjar trots sin ringa storlek!!!

Det är en dröm att laga mat m gas ute såväl som i hemmaköket.

Man jag står inte ut att campa med folk som har multifuel-kök! Det låter ju som en blåslampa och förstör lyckan med att äta ute!

/Lisa
 
Gas är smidigast på alla sätt under den varma årstiden. Jag punkterar alltid mina gastuber. Riggar tuben upp och ner, lägger på en vass sten och släpper en större sten på. Sedan är det bara att släppa den större stenen några gånger tills tuben är platt som en död lämmel. Trycket släpps naturligtvis ut innan operationen genomförs. Det går till så att man förbrukar gasen. Man sabbar ju inte medhavt bränsle. När gasen är slut låt kranen stå öppen ett tag bara om det känns säkrare. Ett litet poff är allt som händer när den punkteras. Metallåtervinningen får gastuben. De tuber som har skvättar kvar blir bra för helgturer.

Raskesven
 
... Man jag står inte ut att campa med folk som har multifuel-kök! Det låter ju som en blåslampa och förstör lyckan med att äta ute!/Lisa
Då tycker jag du ska campa med folk som har det riktiga fotogen/diesel etc-köket : KAP-Arctic!
Det väser bara lite diskret (ungefär som ett Trangia med gasbrännare) och hörs inte alls på några meters avstånd.
Prova, du kommer att bli förvånad och nöjd!

[Vad gäller de 'modernare' vätskebrännarna håller jag i princip med dig... Hattbrännare rules!!!]
 
Då tycker jag du ska campa med folk som har det riktiga fotogen/diesel etc-köket : KAP-Arctic!
Det väser bara lite diskret (ungefär som ett Trangia med gasbrännare) och hörs inte alls på några meters avstånd.
Prova, du kommer att bli förvånad och nöjd!

[Vad gäller de 'modernare' vätskebrännarna håller jag i princip med dig... Hattbrännare rules!!!]


Vad jag förstått så tillverkas inte KAP Arctic längre, eller är det någon som övertagit tillverkningen efter Gunnar Finn?

Per
 
Nej, så är det ju tyvärr, när Gunnar slutade så torkade tillgången upp.
Men det tillverkades väl sådär en 5-6 tusen kök av honom så de finns där ute!
Och att själv bygga en kopia är fullt möjligt - eftersom både Trangiaköket och Optimus/Patria-brännaren fortfarande finns att köpa, och med en pump/flask-kombination från någon annan så borde resten gå att fixa i de flesta händiga hobbyisters verkstad...

Och sedan hörs bara det stilla suset av brännaren (för den som befinner sig väldigt nära)...
 
fyfan vad jag hatar dom jävla KAP artic köken.. vikken jävla dynga.. hade kontruktionen varit så överlägsen hade fler kopierat den, personligen föredrar jag gas men kommer det till blöta kök så kommer hattbrännaren sist av dom kök jag provat..
 
Har sedan ett antal år tillbaka bara kört gas på mitt Trangiakök. Tänker inte gå tillbaka till att använda Tröd.
 
Trangia köket sprit

Mest erfarenhet av Trangiaköket sprit har även en Gräshoppa gasol trebening används mest vid jakt
Trangiköket köptes för 35 kr i Visby .-74 väl använt, har två brännare en borra jag upp hålen på för att få snabbare kokning av mat .Kaffepannans lock borra jag hål i kanten satte fast locket med en ståltafs bra att inte tappa bort locket när man rengör pannan i rinnande vatten. Jag dricker helst te för kaffe är urindrivande . med jägarhälsningar Gottfrid 1002
 
Jag tror att det kommer bli lilla trangiat och gastillsats, känns som det mest effektiva.
//Jocke

Jag kör den lösningen,med två små hål borrat i var sin sida på ena kastrullen för att
kunna hänga den med rostfri tråd över eld om tillfälle/behov ges.
Kanske inte lättaste lösningen med trangia,men pålitligt och praktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14

Liknande trådar