• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sprängd ammunition.. verklighetstroget?

nermander; sa:

Det är nog skillnad mellan att elda ammo mot att skjuta på den. Men vi får väl göra ett litet försök! Allt i vetenskapens namn.

En helt annan sak förvisso, men jag tycker att de där rosakindade bössviftarna borde provskjuta det "quality body armor" som till exempel amerikanska och svenska soldater har på sig.
Resultatet skulle bli detsamma - kulorna går rakt igenom. Militära kroppsskydd skyddar mot splitter som väger mindre än ett gram.
Men nu är vi farligt nära Soldf.com :)
 
nermander; sa:
Hmm, men de HAR ju provskjutit en hel dröse olika skyddsvästar?

Det har du ju rätt i!
Då undrar man varför de skriver så nedlåtande om folk som går omkring med magasinen på bröstet i brist på "kvalitetsskydd"...

Men det kanske är för mycket begärt att "rosakindade bössviftare" ska vara objektiva.

Det hela påminner lite om Jan Guillou. I "Grabbarna på Fagerhult" argumenterade han mot halvautomatiska gevär (tror jag det var) genom att just skjuta igenom Polisens skyddsvästar. "Titta så farliga de här vapnen är!" Att vilken studsare som helst skjuter rakt igenom en skyddsväst tyckte han uppenbarligen inte var relevant att berätta om.
 
Föreslår att du erbjuder Guillou möjligheten att gå i svaromål här. I och för sig vet jag inte, det kanske är han som gömmer sig bakom nåt nick här?

Vi har ju nån tråd om hur isbjörnar tas av daga på bästa sätt, där jag också misstänker att Guillou skulle vilja yttra sig.

Jag säger som vanligt (och som Keith Richards); You´re never alone with a Smith&Wesson...
 
En sak är ju att finkaliber enhetsammunition brinner puff, puff men kommer vi upp i krutvikterna som till pjäsammunition (kanoner) skulle i varje fall inte undertecknad vilja vara i närheten när det brinner. Krutet i enstaka patroner kan användas som utomordentlig eldstartare.
På film eldar de fotogen mest, därav gult och rött sken, sprängämnen vit flash och svart rök....
(Att på sjukhusets akutavdelning få avlägsnat små mässingstycken med rullgravyr på är pinsamt.... Vilket jag sett kan inträffa när man håller i brinnande finkalibersembalage med innehåll)
 
mielo; sa:
I filmer ser man ibland att en brand i ett ammunitionslager innebär att kulorna flyger med full kraft åt alla håll. Hur pass verklighetstroget är det egentligen? Såvitt jag vet får kulan sin hastighet genom att krutgaserna bara kan expandera åt ett håll, d v s genom pipan på vapnet. I princip är det väl också så att en längre pipa ger en högre kulhastighet än en kort? Om en patron fås att explodera genom att den hettas upp i en brasa så kan väl krutgaserna expandera åt alla håll? Patronens hölje kan väl knappast hålla när krutet exploderar och därigenom styra krutgaserna så att kulan får fart?

Vad säger forumfysikerna? Är det ett fritt forum så är det..

Frågan är egentligen besvarad redan så jag kan bara bekräfta det som sagts. Varken kulorna eller hylsorna har någon egentlig kraft på längre håll. Det behövs ett slutstycke för det. Men på nära håll är det fortfarande livsfarligt och fullständigt oberäkneligt. Inom räddningstjänsten är det ju inte ovanligt att man får se ammunitionslager brinna. Vårt gängse skyddsavstånd uppgår till 50 m, vilket jag av egen erfarenhet nästan tycker är i minsta laget. Det känns obehagligt när det visslar kring trädtopparna.