• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sprängd ammunition.. verklighetstroget?

I filmer ser man ibland att en brand i ett ammunitionslager innebär att kulorna flyger med full kraft åt alla håll. Hur pass verklighetstroget är det egentligen? Såvitt jag vet får kulan sin hastighet genom att krutgaserna bara kan expandera åt ett håll, d v s genom pipan på vapnet. I princip är det väl också så att en längre pipa ger en högre kulhastighet än en kort? Om en patron fås att explodera genom att den hettas upp i en brasa så kan väl krutgaserna expandera åt alla håll? Patronens hölje kan väl knappast hålla när krutet exploderar och därigenom styra krutgaserna så att kulan får fart?

Vad säger forumfysikerna? Är det ett fritt forum så är det..
 
Av egen erfarenhet från det exempel du nämner kan jag meddela att de får fart ändå. Måhända flög patronhöljena fortare än kulorna, men det var föga glädjande för mig.
 

avslutad210712

Gäst
Med risk för att bli kallad

galning så kan jag berätta att när vi var små brukade vi kasta löspatroner i majbrasan, dvs inte den allmänna utan vår egna lilla privata och jisses vad det small och visslade.

Ett annat litet experiment jag utförde vid låg ålder var att fylla en tomhylsa med knallpulverremsa samt att slå på en lösplugg. Sedan stoppade jag ett ljus i en plåtburk och höll i patronen med en tång ovanför lågan. Efter att tag sa det PANG och det var hål i båda sidorna på burken och ett rejält märke i masoniteväggen. Mina föräldrar var inte riktigt lika förtjusta i mitt lilla eperiment.

Behöver jag nämna att jag hade klippkort på akuten under några år när jag var liten och inte var riktigt lika klok som jag är idag *flinar*.
 
mielo; sa:
I filmer ser man ibland att en brand i ett ammunitionslager innebär att kulorna flyger med full kraft åt alla håll.

De lär ju inte flyga iväg med "full kraft", men det räcker ju med en bråkdel av det för att de ska ställa till med skada på några meters håll.

Lägger man en skruv i ett rör och sätter en patron till en spikpistol (modell startpistol) i änden kommer skruven att gå igenom en tremillimeters plåt och sen fortsätta in i garageväggen.
Ehrm... har jag hört.

Alltså borde en krutladdning, som vanligtvis slungar iväg en kula i en nästintill rak linje i en halv kilomteter, kunna puffa iväg samma kula (och tomhylsan) tillräckligt fort åt varsitt håll för att punktera tunnare pannben...
 
Det är sån här historier man tror att man ska slippa läsa på sunda naturliga utsidan.se!

Som en parentes kan jag säga att (den trasiga) hylsan representerar betydligt mindre massa än kulan, men ändå är ganska besvärlig att pillra ut ur handen.



Nu ska jag nog ta en tur ut i naturen.
 

avslutad210712

Gäst
Bör kanske tillägga att vi tog skydd bakom (tjocka) träd och att vi räknade hur många vi kastade i.

Dessutom säger jag

försök inte det här hemma för alla "trick" är utförda av vältränade stuntmän

Och ärligt talat skulle jag aldrig i livet ens fundera på något så idiotiskt idag.
 
Ibland misslyckades man ju lyckligtvis.
Vi fick för oss att spränga en gasoltub genom att släpa ut den på en åker mitt i skogen, leda slangen in under tuben, öppna ventilen och tända eld på den utströmmande gasen, som sen skulle göra tuben så varm att den exploderade.

Vi sprang och tog skydd bakom en stor sten hundra meter därifrån, för vi visste ju att det skulle bli en rejäl smäll.

Ett spännande sätt att lära sig om gastubers säkerhetsanordningar. Det hände såklart inte ett skit.
 
Men MARTIN! Inte DET också!

Du är en förståndig far numera. Du ska inte komma ihåg sånt där. Och absolut inte erkänna.

Skärpning!
 
När jag gjorde lumpen i början av 80-talet började ett av våra fordon att ryka. Sekunder efter utrymning var det övertänt. Det blev kvar ett gäng 7,62 mm patroner. Smattrade då och då. Dagen efter syntes märkena i vad som var kvar av fordonet. Inte var det någon jättekraft i kulorna, men säkert tillräckligt för att ta kål på folk, om det då funnits några vid fordonet.

Raskesven
 


http://www.theboxotruth.com/docs/bot9.htm

(de eldar visserligen inte, men ändå)

Kan man läsa:

If a round of ammunition is not surrounded by a firearm chamber, but is set off, the powder begins to burn. But since it is not contained within a chamber, it quickly pushes the primer out or pushes the bullet out of the case. The powder then just "burns" and does not "explode". In all cases today, we saw many "cooked off" rounds, but no bullets left the magazine.
In some cases the primers were pushed out, and in one instance, we could plainly hear the primer "Pop".
 
Mezzner; sa:
Men MARTIN! Inte DET också!

Du är en förståndig far numera. Du ska inte komma ihåg sånt där. Och absolut inte erkänna.

Men med egna erfarenheter i bagaget kan jag ju se till att även Loke har säkerhetsmarginaler när han gör korkade saker.

Smarta barn som gör korkade saker lever längre än korkade barn som gör korkade saker.
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:


http://www.theboxotruth.com/docs/bot9.htm

(de eldar visserligen inte, men ändå)

Kan man läsa:

If a round of ammunition is not surrounded by a firearm chamber, but is set off, the powder begins to burn. But since it is not contained within a chamber, it quickly pushes the primer out or pushes the bullet out of the case. The powder then just "burns" and does not "explode". In all cases today, we saw many "cooked off" rounds, but no bullets left the magazine.
In some cases the primers were pushed out, and in one instance, we could plainly hear the primer "Pop".

Krutet i en patron exploderar inte utan det brinner med kontrollerad hastighet. Därför finns det olika snabba krut när man laddar själv. Ett krut från tex 222 Remmington (snabbt krut) i en magnumpatron (långsamt krut) av något slag är garanterat obra.

Fast visst kan det ha varit tändhatten som flög först för oss i samband med majbrasan. Mitt experiment med knallpulver var dock en avfyrad patron där jag själv pillade i en lösplugg och då är nog chansen att pluggen satt lösare än tändhatten rätt stor.
[Ändrat av avslutad210712 2006-06-08 kl 09:39]