• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

spotify

avslutad210712

Gäst
Spotify är faktiskt en tjänst jag kan tänka mig att betala för men jag vill gärna testa innan jag börjar betala

Jag la in spotify i min iPhone. Funkar riktigt bra och då kan man också lagra musik på telefonen. Kräver dock premium.

Jag betalar för Premium.
Knappa hundringen i månaden är det absolut värt.
Fantastiskt roligt att ligga i soffan med datorn på magen o komma på den ena gamla bortglömda artisten eller gruppen efter den andra o det mesta finns där.
Och även ny musik kommer ju nästan samtidigt som det släpps i butik.
Knopflers senaste låg uppe nästan direkt.

Det säga att om man inte har en invite till gratis spotify kan man betala för en månad och sedan behålla kontot som gratiskonto med reklam.

En begränsning (för mig) är att gratis kontot inte funkar efter 14 dagar utomlands.

hur kan man va så jävla korkad att man börja fubba med spotify, hela konceptet är briljant.. antingen lyssnar man gratis med reklam eller betalar utan reklam, tanken är att det ska räcka så att upphovsrättsägarna får sina pengar och vi får lättillgänglig musik, om puckon börjar fuska så kommer snart spotify att vara historia.. eller så blir det nått grisabonemang som motsvarar svinföretagen anal digital eller vad dom nu heter.. det är puckon som måste fuska som alltid sabbar för alla andra..

I någon mån ligger det nåt i vad du säger Patric - men då det är ett faktum att tillgången på puckon inte tillhör jordens begränsade naturtillgångar, så fungerar inga sådana här idéer med mindre än att de antingen inte går att fuska med, eller att fusket är accepterbart i form av försumbart.

Om det skulle vara en fråga om god vilja från lyssnarna att lyssna på reklamen, så tror jag inte idéen blir särskilt gammal...

Personligen är jag f ö så gammal att jag ser en brist med Spotify i form av att jag inte har ett hifi-system som är ihopkopplat med mitt internet.

Sen tror jag ju att de flesta bör ha hört att många artister tycker att ersättningen från Spotify är erbarmligt låg. Med tanke på att ändå skivbolagen tjänar mer (troligen oskäligt) så kan jag dock tänka mig att lösningen har lite livskraft.
Utan att på nåt viss propagera för stöld och upphovsrättsbrottslighet, måste jag säga att det inte känns så farligt när nån skitrik popstjärna från Halmstad försöker få det att framstå som att han har svårt att försörja sig på sin musik.
Rent allmänt tycker jag inte att det är en självklarhet att musiker ska bli skitrika genom sitt arbete. Jag inser att få blir det, och att det även finns en liten del som blir skitrika inom de flesta yrkesgrupper. Men fördelningen av inkomstnivå bland alla proffsmusiker resp alla proffsrörmokare ser troligen rätt olika ut. (Just rörmokare verkar dock också vara så hotade som art att man får vara glad om man får fatt i en duglig sådan överhuvudtaget, oavsett arvodet, så de kanske inte var nån bra kontrollgrupp...)

I någon mån ligger det nåt i vad du säger Patric - men då det är ett faktum att tillgången på puckon inte tillhör jordens begränsade naturtillgångar, så fungerar inga sådana här idéer med mindre än att de antingen inte går att fuska med, eller att fusket är accepterbart i form av försumbart.

Om det skulle vara en fråga om god vilja från lyssnarna att lyssna på reklamen, så tror jag inte idéen blir särskilt gammal...

Det handlar naturligtvis inte bara om reklampengar utan om alla fördelarna med att betala en ganska låg avgift för en mycket bra tjänst som i princip dödat hanteringen av MP3 låtar på många ställen. Hela tanken bygger på att dom flesta inte är intresserade av att köpa plastskivor med 80% avföring serverat efter skivbolagens goda vilja, det är trots allt så att dom har vant sig att producera skivor med 1-2 bra låtar och resten skit och på samma gång kunna få betalt för alla låtarna, med dom nya tjänsterna kommer dom bara att få pröjs för det folk lyssnar på, det måste vara marknadsekonomisk grundbult.. med tanke på spridningen och hur liknande tjänster byggs upp så är detta rätt väg att gå, vi får tillgång till tjänsterna som vi vill och man kan välja hur man bidrar, allt lagligt och finfint.. vem laddar MP3 låtar idag?

Personligen är jag f ö så gammal att jag ser en brist med Spotify i form av att jag inte har ett hifi-system som är ihopkopplat med mitt internet..

Precis, och då är fildelning inte ett alternativ för dig ändå.. är man så gammal så laddar man inte musik i flac eller liknande..

jag är iofs själv hifi nörd men jag tycker inte att det ena utesluter det andra, desutom är det ganska enkelt att koppla internet till en hifianläggning, dock suger formatet rävhjässa och är inget man vill besudla sina grejer med.. annars spelar jag gärna spotify på alla mina datorer och på pc högtalare med stor förtjusning..

Sen tror jag ju att de flesta bör ha hört att många artister tycker att ersättningen från Spotify är erbarmligt låg. Med tanke på att ändå skivbolagen tjänar mer (troligen oskäligt) så kan jag dock tänka mig att lösningen har lite livskraft.
Utan att på nåt viss propagera för stöld och upphovsrättsbrottslighet, måste jag säga att det inte känns så farligt när nån skitrik popstjärna från Halmstad försöker få det att framstå som att han har svårt att försörja sig på sin musik.
Rent allmänt tycker jag inte att det är en självklarhet att musiker ska bli skitrika genom sitt arbete. Jag inser att få blir det, och att det även finns en liten del som blir skitrika inom de flesta yrkesgrupper. Men fördelningen av inkomstnivå bland alla proffsmusiker resp alla proffsrörmokare ser troligen rätt olika ut. (Just rörmokare verkar dock också vara så hotade som art att man får vara glad om man får fatt i en duglig sådan överhuvudtaget, oavsett arvodet, så de kanske inte var nån bra kontrollgrupp...)

problemet enl. mig är som jag skrev ovan, skivbolag och artister är vana vid att få betalt för ALLT dom producerar och det är ganska bra med tanke på att 80% är dynga.. tänk om 10 ägg i varje ägg kartong var ruttna, vilket liv.. men ingen gnäller när skivbolagen och artisterna kränger ruttna ägg.. nu får dom bara betalt för det som faktiskt spelas, inget annat..

jag har dock förstått att prismodellen inte är helt färdig och att justeringar måste till för att det ska bli korrekt, tjänsten och det kommer att finnas en del barnsjukdommar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg