Spot Generation II

Spot:en är i princip en leksak som (vid registrering) orsakar större kostnader än t.ex. en 210 och som är totalt opålitlig som räddningsmaterial i fjällen.

SPOTen är inte förstahandsnödsignal i Norrbotten/Västerbotten men i sydligare fjäll är den bättre och jag menar att det är lite orättvist att kalla den för leksak. Claes Grundsten skrev t ex en artikel i Utemagasinet för ca 6 månader sedan om en fallskada han råkade ut för vid vandring i otillgängliga bergstrakter i Tasmanien där han fick assistens via helikopter. Det intressanta var att han inte skickade nödsignal utan att han behövde hjälp vilket räddningmanskapet verkligen uppskattade.

Thure

Funkade då för mig

Halloj!

Någon som har erfarenhet av denna manick? Fungerar den som man förväntar sig? Täcker den in vår svenska fjällvärld och vår svenska skärgård? Erfarenhet någon?

Tack!
:) Peppe

Jag har en sådan manick.
Fungerar då klockrent för mig.
Var längst in Tarfalavagge, skickade ett sk "meddelande" till nära och kära, de fick det både via sms och epost.
Finns säkert tightare dalgångar att testa den i, men för mig fungerade den då.
Tex i Keb-fjällen och i Tarfala-vagge.

Så den "svåraste" plats jag testat den på är således vid den inre sjön i Tarfala-vagge.

Om man läser instruktionen så framgår det tydligt att för att vara säker att sändningen skall fungera så bör man ha "igång" den minst 20-30 minuter, just för att den skall kunna meddela sig om det inte funkade vid första/andra/tredje osv osv gången.

Det finns också en lampa som indikerar om den har kontakt med GPS-satelliterna eller ej.

Nej visst, det stämmer. Vi har haft låååånga diskussioner om det på utsidan men jag hade inte lust att återigen uppmana och varna folk.

Spot:en är i princip en leksak som (vid registrering) orsakar större kostnader än t.ex. en 210 och som är totalt opålitlig som räddningsmaterial i fjällen.

Förresten, vad gör du när dina nära och kära väntar på kvälls-okej:et som inte kommer eftersom du är under den i norra Sverige mkt låga Spot-satellithorisonten pga ett fjäll söder om din lägerplats?
Vet de att det lätt kan hända och bryr sig i så fall inte om ett uteblivande okej? Fast då kan man ju lika gärna låta bli, eller? Eller blir de jätteoroliga när de inte får kvälls-okej:et?

Om det nu skulle vara så att det i alla lägen inte fungerar där, så har jag inte råkat ut för det.... eftersom jag är i stockholms skärgård och paddlar :)

Sen med fastfinden, så skulle det kosta typ 1500 att byta batteri, vilket innebär att det "är" ekonomiskt försvarbart att byta batteri en gång, och nästa gång köpa en helt ny uppdaterad ist.

SPOT tracker fakturerar i det mörka.

Jag kan bidra lite till diskusionen. Jag använde en SPOT för några år sedan, och som några tidigare här i tråden beskrivit hade jag också tracking funktionen. Det är en extra tjänst som man får köpa, och då på års basis. Jag skulle åka skidor över fjällkedjan och tyckte det var kul att folk skulle kunna följa mina framsteg. När året hade gått tänkte jag inte mer på det, utan tänkte att tjänsten skulle upphöra då jag bara betalat ett år.

Men då en dag märkte jag att jag hade lite pengar på mitt konto, och vid närmare kontroll hade de på SPOT debiterat mig igen för ett år till. ca 1400 kronor. Jag skrev till dem men fick inget svar. Jag ändrade då genast mitt VISAkort på sidan där man fyllde i VISA på deras hemsida, och trodde att det skulle göra att de inte kunde debitera mig igen. På annat sätt i samma veva var jag tvungen att byta till MasterCard och då var ju VISA kortet makulerat.

Jag tog fram min SPOT idag för att kolla om den fortfarande fungerade och gick in på SPOT och "mina Sidor" och såg att tracking funktionen fortfarande var på. Jag försökte ända, men det gick inte. Jag skrev till dem och frågade hur man gjorde för att ta bort tjänsten. Kvar på sidan fanns också mitt gamla VISAkorts nummer, något som jag tagit bort sedan länge.

Denna gången fick jag svar. De kan bara ta bort tjänsten från deras sida. Och förresten här kommer två fakturor som du inte betalt. På 230 EURO.

Detta hände idag och jag vet inte hur det slutar. det var riktigt obehagligt iallafall att få en sådan faktura för något jag inte visste jag prenumererade på.

Har någon annan råkat ut för något sådant?

När året hade gått tänkte jag inte mer på det, utan tänkte att tjänsten skulle upphöra då jag bara betalat ett år.
Jag antar att du kryssade i att du hade läst deras avtal? (Läs igen på http://faq.findmespot.com/index.php?action=showEntry&data=391 )

Där står bla:

3.2 Renewal. All Service Plans automatically renew at the end of their Term for an additional one (1) year Term unless you cancel by notifying SPOT as provided in Section 3.4. Where required by law, SPOT will provide you with advance notice of the renewal of your Service Plan. All Service Plans are pre paid plans.

och

3.4 Cancellation. To cancel your Service Plan, you must notify SPOT in writing or contact SPOT Customer Service at 866-OK1-SPOT (651-7768) within thirty (30) days prior to the end of your Service Plan’s Term, or within thirty (30) days of SPOT posting a change to this Agreement which you do not accept. To notify SPOT in writing, you must email your notice of cancellation to customerservice@findmespot.com and provide your name, your address and the ESN from the SPOT Product for which you want to cancel Services. The ESN for your Spot Product is located in the battery compartment, under the battery of your SPOT Product. You may call SPOT Customer Service at 866-OK1-SPOT (651-7768) if you have questions.

Så förstår inte riktigt vad som är oklart med denna text? Själv brukar jag inte gå med på avtal utan att åtminstone kolla om jag köper en engångs sak eller prenumeration, och hur man går avslutar.

Så den "svåraste" plats jag testat den på är således vid den inre sjön i Tarfala-vagge.

Om man läser instruktionen så framgår det tydligt att för att vara säker att sändningen skall fungera så bör man ha "igång" den minst 20-30 minuter, just för att den skall kunna meddela sig om det inte funkade vid första/andra/tredje osv osv gången.

Det finns också en lampa som indikerar om den har kontakt med GPS-satelliterna eller ej.

Det vore mer intressant om du testade i Ladjovagge där bergen i söder skymmer. GPSsatelliterna kommer över huvudet på dig men signalen från SPOTen går till en geostationär satellit i söder.

Thure

Georg, kanske en obegåvad fråga.. Men Fastfind:en fungerar med andra ord i fjällen? Förr eller senare passerar en satellit?
Tack!

Som Sachsaren skrev i tråden finns det många långa trådar kring PLB vs. Spot. Jag är själv upphov till flera av dem. Vill du läsa mer kan du hitta dem via min profil.

PLB har täckning av hela jordens yta, via COSPAS-SARSAT-systemet och identifierar din position med en kombination av doppler-effekten och GPS-signalen i din PLB. Beroende på var du är sker detta via LEOSAR-satelliterna antingen direkt (de vita områdena på första kartan nedan) eller fördröjt (de blåa områdena på första kartan). Signalen från LEOSAR går vidare till 44 st LEOLUT markstationer f.v.b. till nationella räddningscentra. Som du ser täcks hela Sverige av det vita området. Fördröjningen inom de blåa områdena är ca 1-1.5 tim, om man bara tar hänsyn till LEOSAR-satelliterna. Men klurigt nog finns det i COSPAS-SARSAT-systemet ännu mer redundans, nämligen de geostationära satelliterna GEOSAR. Dessa minskar fördröjningen inom de blå områdena ytterligare eftersom LEOSAR-satelliterna kan reläa sina räddningstransmissioner dit f.v.b. till GEOLUT markstationer (och inte bara till LEOLUTs). Så om du är i ett blått område i den första kartan som samtidigt täcks av någon av ovalerna i den andra så är det ingen fördröjning.

http://www.cospas-sarsat.org/en/system/detailed-system-description/leosar-satellite-visibility-areas

http://cospas-sarsat.org/en/system/detailed-system-description/geosar-coverage

/Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg