Georg, kanske en obegåvad fråga.. Men Fastfind:en fungerar med andra ord i fjällen? Förr eller senare passerar en satellit?
Tack!
Tack!
Spot:en är i princip en leksak som (vid registrering) orsakar större kostnader än t.ex. en 210 och som är totalt opålitlig som räddningsmaterial i fjällen.
Halloj!
Någon som har erfarenhet av denna manick? Fungerar den som man förväntar sig? Täcker den in vår svenska fjällvärld och vår svenska skärgård? Erfarenhet någon?
Tack!
Peppe
Nej visst, det stämmer. Vi har haft låååånga diskussioner om det på utsidan men jag hade inte lust att återigen uppmana och varna folk.
Spot:en är i princip en leksak som (vid registrering) orsakar större kostnader än t.ex. en 210 och som är totalt opålitlig som räddningsmaterial i fjällen.
Förresten, vad gör du när dina nära och kära väntar på kvälls-okej:et som inte kommer eftersom du är under den i norra Sverige mkt låga Spot-satellithorisonten pga ett fjäll söder om din lägerplats?
Vet de att det lätt kan hända och bryr sig i så fall inte om ett uteblivande okej? Fast då kan man ju lika gärna låta bli, eller? Eller blir de jätteoroliga när de inte får kvälls-okej:et?
Jag antar att du kryssade i att du hade läst deras avtal? (Läs igen på http://faq.findmespot.com/index.php?action=showEntry&data=391 )När året hade gått tänkte jag inte mer på det, utan tänkte att tjänsten skulle upphöra då jag bara betalat ett år.
Så den "svåraste" plats jag testat den på är således vid den inre sjön i Tarfala-vagge.
Om man läser instruktionen så framgår det tydligt att för att vara säker att sändningen skall fungera så bör man ha "igång" den minst 20-30 minuter, just för att den skall kunna meddela sig om det inte funkade vid första/andra/tredje osv osv gången.
Det finns också en lampa som indikerar om den har kontakt med GPS-satelliterna eller ej.
Georg, kanske en obegåvad fråga.. Men Fastfind:en fungerar med andra ord i fjällen? Förr eller senare passerar en satellit?
Tack!