Spot Generation II

Halloj!

Någon som har erfarenhet av denna manick? Fungerar den som man förväntar sig? Täcker den in vår svenska fjällvärld och vår svenska skärgård? Erfarenhet någon?

Tack!
:) Peppe

P g a

att satelliterna som tar emot signaler från SPOT är geostationära så kan förmågan att få igenom ett larm vara begränsad i fjälldalar i norra Sverige. Finns en hel del diskusioner i tidigare trådar. I kustnära områden är det normalt utmärkt funktion i Sverige men man bör tänka på att ha fri sikt mot söder.

Täckningskarta finns på SPOTs sida. http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=109

Thure

Tack för svar! Då förstår jag varför täckningen varierar! Har sökt efter andra trådar men inte hittat någon bra info. Lurar på att ha en sådan manick om det skulle hända (mig) något när jag är ute på äventyr med barnen..

Plb

Tipsar om en PLB istället. T ex Fastfind 210. Som jag förstått det överlägset bättre täckning och ingen ytterligare avgift/kostnad förutom inköp. Batteribyte efter 5 år.

// Lelle

Bägge systemen

har för och nackdelar.

PLB i polarområdena har bättre täckning än SPOT men inte jämnt en satellit måste passera för att larmet skall kunna registreras. SPOT kan användas även för korta textmeddelanden och OK-sändningar. PLB bara nödsignal.

Thure

Tack igen för svar! Kollade lite på Fastfind 220 på nätet igår. Fattar jag rätt att man "måste" köpa den i Sverige för att den ska få rätt landskod då den larmar? Eller spelar det egentligen ingen roll om larmet råkar gå via England där de är 1000kr billigare..?!

210

Vet inte hur det är med vilket land man köper den i. Jag köpte dock en 210 här i Sverige för 2495:-.
//Lelle

Bra idé att skaffa en 210!

Här hemma i Tyskland får man som privatperson inte använda en PLB och hänvisas till den engelska kustbevakningen för registrering. Jag köpte och registrerade min 210 i England utan problem. Det går t.o.m. online, några dagar senare får du ett brev med registreringsbevis och klistermärken.

Du kan ju åtminstone höra med engelska kustbevakningen om du som svensk måste registrera din PLB i Sverige eller om du får registrera dig där i England också.

Här är samtliga kontaktuppgifter och blanketter:

http://www.dft.gov.uk/mca/mcga07-home/emergencyresponse/mcga-searchandrescue/epirb.htm

Fast en PLB t.ex. Fast find och en Spot ska ju inte direkt jämföras enligt mig......Jag har båda, spoten är främst för att nära och kära, som ett sätt för dom att följa med mig på mina turer. Jag använder track funktionen medans jag färdas, sen ett "Check in/OK" när jag hittat en tältplats för natten.

Medans PLB har jag som en sista utväg.

Nej visst, det stämmer. Vi har haft låååånga diskussioner om det på utsidan men jag hade inte lust att återigen uppmana och varna folk.

Spot:en är i princip en leksak som (vid registrering) orsakar större kostnader än t.ex. en 210 och som är totalt opålitlig som räddningsmaterial i fjällen.

Förresten, vad gör du när dina nära och kära väntar på kvälls-okej:et som inte kommer eftersom du är under den i norra Sverige mkt låga Spot-satellithorisonten pga ett fjäll söder om din lägerplats?
Vet de att det lätt kan hända och bryr sig i så fall inte om ett uteblivande okej? Fast då kan man ju lika gärna låta bli, eller? Eller blir de jätteoroliga när de inte får kvälls-okej:et?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg