Sponsorer Treriksröset - Smygehuk

Tjena Peter

Bristen på uppmärksamhet från andra trafikanter är alltid problemet men det gör inte att risken ökar för att jag är trött. Däremot ökar risken om jag hela tiden vinglar i sidled pga rejäl trötthet. När det gäller andra trafikanter handlar det bara om att synas, reflexväst är det som gäller.

Vet ej hur det förehåller sig när det gäller cykelolyckor men jag skulle nog tro att de flesta är singelolyckor. Förvisso inte olyckor som leder till dödsfall eller ens allvarliga skador men om man tala om frekvensen skulle jag nog tro att singelolyckor är mera frekvent. Däremot blir konsekvenserna betydligt allvarligare när man bli påkörd av en bil. Men under en tur som denna räcker det med en liten singelolycka för att planerna ska spricka.

Jag anser fortfarande att olycksrisken endast blir marginellt större ju längre tid man cyklar, med undantag för när man längre inte kan hålla cykeln rak på vägen. Att dra paralleller med bilkörning ska man nog inte göra för där räcker det med att vara lite trött för att markant öka olycksrisken.

MVH

Mickael83; sa:
Tjena Mattias!

Och vad vill du säga med det?

Röijer har jag för mig körde med följebil, eller har jag fel? Även om det inte står så uttryckligen på hans hemsida verkar det så...

/ Mickael

Att det är skillnad på olika bedrifter, och att det är olika rekord.

Peter cyklade till exempel Sverigetempot (170 mil) på 76 timmar och 15 minuter.

Linus Jönsson cyklade osupportad (dvs fick laga mat, köpa saker, fixa sovplats etc helt själv). Han cyklade smygehuk-treriksröset på lite över 7 dagar

Röijer cyklade samma sträcka som Linus, fast med support på lite över 6 dagar.

Det jag ville få fram är att jag tror att man skall hålla isär rekorden, och att det är olika typer av bedrifter. Fast alla är stora bedrifter och inget jag skulle försöka mig på :)

/Mattias

mlindstrom; sa:
Mickael83; sa:
Tjena Mattias!

Och vad vill du säga med det?

Röijer har jag för mig körde med följebil, eller har jag fel? Även om det inte står så uttryckligen på hans hemsida verkar det så...

/ Mickael

Att det är skillnad på olika bedrifter, och att det är olika rekord.

Peter cyklade till exempel Sverigetempot (170 mil) på 76 timmar och 15 minuter.

Linus Jönsson cyklade osupportad (dvs fick laga mat, köpa saker, fixa sovplats etc helt själv). Han cyklade smygehuk-treriksröset på lite över 7 dagar

Röijer cyklade samma sträcka som Linus, fast med support på lite över 6 dagar.

Det jag ville få fram är att jag tror att man skall hålla isär rekorden, och att det är olika typer av bedrifter. Fast alla är stora bedrifter och inget jag skulle försöka mig på :)

/Mattias

Mmmm, jag tror nog att de flesta förstår att det är olika rekord och jag brukar själv benämna dem som rekorden. Om du läser på min sida osv. Att cykla distansen med support vore för glassigt ändå, i och för sig inställer sig helt andra problem då som har med återhämtningen att göra.

Vilket rekord

Hej igen Mickael!

Med tidigare inlägg om rekord i åtanke undrar jag om jag förstår dig rätt när det är det "osupportade" rekordet du tänker försöka slå. Iof slår du dem allihop om din tidsplan håller sig (och därmed skulle jag säga att du etablerar ett enhälligt rekord...).

Tusan vad det här blir spännande att följa! Hoppas förresten fler sponsorer vaknat till!!

PS Kinnekulle är som en väggrop jämfört med backarna i Lappland :) (Okej, en liten överdrift...) DS

Mvh
Niklas

Tjena Niklas

Tanken är att slå samtliga rekord på sträckan, osupportat så väl som supportat, men osupportat. Det som gör det extra svårt är att jag cyklar under mild (förhoppningsvis) vinter till sen höst.

I och för sig, "Den som gapar efter mycket mister ofta hela bytet" och "Liten tuva välter stort lass", men jag tror jag har en rätt bra chans. Tyvärr kommer det vara ännu mera utmaning med taskig klädsel och en cykel som håller på att falla sönder (nja så illa är det väll ändå inte).

Än så länge har inga fler nappat, annars är privatpersoner också välkomna, men jag tror ingen privatperson är intresserad.

Den kinnekullebacken som jag har cyklat upp och ned för tyckte jag var helt okej, i alla fall nedför.

Ha det bra

Träningen och vanan avgör!

Angående sömnbrist eller inte..
Jag anser att TRÄNAR man tillräckligt mycket på det man ska utföra så går det mesta.. tom. en vecka utan sömn.
Min egen erfarenhet är inte av denna kaliber men lite har jag testat.

Jag cyklade med över trettio kilos packning från Västerås till Härnösand(backiga 52mil)på två dagar i högsommarvärme +28 mitt problem blev att tillgodo göra mig vätska! Jag sov kanske 3-4 timmar.Och dag två flöt på bra tills vätskebristen gjorde sitt..det blev en seeg eftermiddag sista biten.
Dagen efter var jag mer eller mindre utslagen!
Dag fyra fortsatte jag (nu med kamrat) i 10mil/dag upp till Ammarnäs för en tredygns vandring på fjället
Sedan samma sak hem inkl. 52 mil solo på två dagar.
Denna gång gick det helt utan besvär och jag gick till jobbet dagen efter..
Tilläggas kan att jag inte ens tränat med packning innan avresan! (idiotiskt jag vet..)

Så hitta roliga morötter och genomför "idiotträningar" så går det säkert som du vill! (med eller utan sponsor)

Re: Träningen och vanan avgör!

freewheeler62; sa:
Angående sömnbrist eller inte..
Jag anser att TRÄNAR man tillräckligt mycket på det man ska utföra så går det mesta.. tom. en vecka utan sömn.
Min egen erfarenhet är inte av denna kaliber men lite har jag testat.

Jag cyklade med över trettio kilos packning från Västerås till Härnösand(backiga 52mil)på två dagar i högsommarvärme +28 mitt problem blev att tillgodo göra mig vätska! Jag sov kanske 3-4 timmar.Och dag två flöt på bra tills vätskebristen gjorde sitt..det blev en seeg eftermiddag sista biten.
Dagen efter var jag mer eller mindre utslagen!
Dag fyra fortsatte jag (nu med kamrat) i 10mil/dag upp till Ammarnäs för en tredygns vandring på fjället
Sedan samma sak hem inkl. 52 mil solo på två dagar.
Denna gång gick det helt utan besvär och jag gick till jobbet dagen efter..
Tilläggas kan att jag inte ens tränat med packning innan avresan! (idiotiskt jag vet..)

Så hitta roliga morötter och genomför "idiotträningar" så går det säkert som du vill! (med eller utan sponsor)

Vattenbrist är farliga grejer, det kan slå ut en totalt. I sådana stunder känner man att man kan dricka vad som helst, bara för att må lite bättre. Men man gör det inte för man vet inte vad som finns i vattnet. Själv har jag råkat ut för att jag inte vill dricka mera vatten trots att jag visste att jag behövde det. Efter 12 liter under en dag kunde jag kanppt dricka vatten för det gick knappt ta en mun och svälja. Annars brukar jag lätt kunna svepa en tvåliters flaska om jag är törstig. Det var när jag cyklade runt Vänern, den sista riktigt varma veckan under denna sommar. När jag kom hem drack jag som en galning men inget kom ut. Hehehe. Det tog några dagar innan kroppen hade återhämtat sig. Vätska är det viktigaste som finns!

Idiotträning handlar mest om att själv inse att man klarar av det. Den kroppsliga träning som man får utav dem tror jag nog är rätt marginell. Även om man kanske får en ökad återhämtningsförmåga. Det är viktigt att veta att man klarar av det när klockan är tre på morgonen, uppförsbacke, det regnar, genomblöt, hungrig och man är trött. Risken att ge upp är större än vad kroppen klarar av. Om man vore jagad av hundar hela vägen ned skulle man nog kunna klara av en riktig rekordtid.

Jag ska nog klara av det, förhoppningsvis.

Re: Re: Träningen och vanan avgör!

Mickael83; sa:
Om man vore jagad av hundar hela vägen ned skulle man nog kunna klara av en riktig rekordtid.

Du ÄR jagad av hundar. Massor av människor här på Utsidan kommer säkert att undra hur det går efteråt. Sticker man ut hakan få man ofta mycket folk efter som som gärna ser ett "misslyckande" :)

Sponsrade därför dig idag och hoppas att du kommer iväg på din "tur" och att du gör så gott du kan. Det räcker ofta långt! Lycka till!

Buda; sa:
Du ÄR jagad av hundar. Massor av människor här på Utsidan kommer säkert att undra hur det går efteråt. Sticker man ut hakan få man ofta mycket folk efter som som gärna ser ett "misslyckande" :)

Sponsrade därför dig idag och hoppas att du kommer iväg på din "tur" och att du gör så gott du kan. Det räcker ofta långt! Lycka till!

De flesta vill nog hellre se ett lyckande än ett misslyckande. Vad är mest tillfredställande för de flesta människor, ett "fan vad bra att du klarade det" eller ett "trodde du verkligen att du skulle kunna klara av det?"?
Lite hårt, men så är livet. ;-)

Tack så mycket!

Johan Svensson alias Crescent?

Tjena alla

Jag har fått ett litet udda gästboksinlägg, så som jag uppfattar det, på min hemsida där jag inte riktigt vet vem som har skriver det.

Vad tror ni?

Är det Crescent eller bara en privatperson som bryr sig om huruvid jag ska dra bort Crescents dekaler och lacka om cykeln?

Om jag själv läste i någons gästbok att de lackade om cykeln för att de inte tycker om att göra gratisreklam för ett företag som inte vill sponsra dem, skulle jag då bry mig om att kritisera i gästboken huruvida deras "surhet" är motiverad?

Ta en titt och lämna gärna ett inlägg, men bara ett tips: Jag tycker inte så mycket om kritik ;-)

Sponsring eller ej...

Tja, jag kan inte avgöra av hans inlägg att han skulle vara från Crescent. Eftersom det låter som om han gjort turer själv och i allmänhet inte tycker att sponsring är nödvändig, så räcker det nog som motivation för hans inlägg. Angående den fråga du ställer i svaret på hans inlägg, så är min enkla åsikt att sponsring är kanon om man kan få det, eftersom det kan höja ribban på äventyr. Dock ska man i dessa dagar kanske inte räkna med att få det, och inte heller räkna in det i budgeten innan man har sponsoravtalet påskrivet.
Jag planerade själv en tur för några år sedan som fick läggas på hyllan p.g.a. hälsoproblem, och min strategi var att planera turen utefter mina egna medel. Erbjudandet till sponsorerna gick sedan ut på att om de satsade så kunde jag höja ribban och göra mer. Det höjer motivationen för sponsring, tror jag. Annars får de ju ett erbjudande på bordet om något som ändå kommer att genomföras, vare sig de satsar eller ej. Det kommer nog aldrig att tilltala en ekonom :)
Lycka till med din tur, jag är säker på att den blir givande oavsett sponsring eller framgångsnivå.

Re: Sponsring eller ej...

erik_rask; sa:
Tja, jag kan inte avgöra av hans inlägg att han skulle vara från Crescent. Eftersom det låter som om han gjort turer själv och i allmänhet inte tycker att sponsring är nödvändig, så räcker det nog som motivation för hans inlägg. Angående den fråga du ställer i svaret på hans inlägg, så är min enkla åsikt att sponsring är kanon om man kan få det, eftersom det kan höja ribban på äventyr. Dock ska man i dessa dagar kanske inte räkna med att få det, och inte heller räkna in det i budgeten innan man har sponsoravtalet påskrivet.
Jag planerade själv en tur för några år sedan som fick läggas på hyllan p.g.a. hälsoproblem, och min strategi var att planera turen utefter mina egna medel. Erbjudandet till sponsorerna gick sedan ut på att om de satsade så kunde jag höja ribban och göra mer. Det höjer motivationen för sponsring, tror jag. Annars får de ju ett erbjudande på bordet om något som ändå kommer att genomföras, vare sig de satsar eller ej. Det kommer nog aldrig att tilltala en ekonom :)
Lycka till med din tur, jag är säker på att den blir givande oavsett sponsring eller framgångsnivå.

Det är ett lurigt inlägg. Vet inte riktigt vad jag ska tro, men jag blir förbannad att han ifråga sätter mina metoder (något som han egentligen inte borde känna till om han är opartisk).

Själv anser jag att man i en gästbok tar fram de goda sidorna. Precis som i en vanlig gästbok. Om man tycker att någoting skulle kunna var bättre tar man det mellan fyra ögon. Så anser jag i alla fall i och med att min gästbok inte är ett diskussionforum för huruvida sådana här äventyr bör vara sponsrad och hurvida mina förväntningar skulle ha varit graft överskattade. Själv tänkte jag att jag kan förlora lite tid på att locka till en sponsor. Men det är bara min åsikt.

Dina tankar om prestation mot sponsring är inte dumma, det kanske är så det fungerar för alla stora?

Tack tack.
[Ändrat av Mickael83 2004-10-15 kl 12:24]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SAMSare Sverige Runt 2002 Sponsorer Långcykling 0
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg