Sponsorer Treriksröset - Smygehuk

Tjena

Jag undrar om någon har ett bra tips för hur man enklast skaffar sig sponsorer för ett äventyr som detta. Under vecka 44 ska jag transportera mig drygt 200 mil på cykel på kortast tid möjligt i hopp om att slå rekord.

För att följa, gå in på http://www.pischows.se/treriksroset/

I och för sig blir det ju bara mera utmaning ju mindre professionell utrustning man har men å andra sidan ackumuleras smärtan och obekvämheten när man sitter på cykeln under så hära långa sträckor. I och för sig infinner sig ett avdomnat tillstånd efter ett dygn.

Tack på förhand

Hejsan Niklas!

Jag har läst den tråden och jag borde kanske ta kontakt med herr Röijer. Han är, vad jag vet och kan hitta information om, inofficiell rekordhållare på sträckan. För att vara officiell rekordhållare måste man väll noteras hos en ackrediterad "rekordbyrå" eller liknande, som t.ex. Guinness rekordbok. Nu vet jag faktiskt inte vem som har rekordet på sträckan, enligt Guinness rekordbok, men vad jag har fått information om är det Carlo Laszlo. Dessutom har Julius Rundkvist inofficiellt rekord på sträckan utan följebil.

Jag vet inte hur man kan göra ett rekord som detta officiellt, förutom genom Guinness rekordbok, men finns det någon som vet det?

Det är ju dessutom skillnad på att cykla osupportad, halvsupportad och helsupportad med följebil

Osupportad gör man som Linus gjorde, hojjar med tält, mat och allt annat som behövs helt själv.

Halvsupportad gör man som Andree gjorde, med hjälp på vägen.

Helsupportad gör man som Peter Toner, där man har följebil hela vägen och där målet är att i princip hålla igång hela vägen.

Viss skillnad således.

/Mattias

Tjena Mattias!

Och vad vill du säga med det?

Röijer har jag för mig körde med följebil, eller har jag fel? Även om det inte står så uttryckligen på hans hemsida verkar det så...

/ Mickael

Två timmar kanske lite lite

Tjena Mickael,

läste din hemsida och är imponerad över ambitionsnivån. I somras cyklade jag och en kompis Göteborg-Kiruna (168 mil, 12 dagar och eb effektiv cykeltid på 75timmar, dvs drygt 22km/h i snitt).

Jag undrar dock lite över din målsättning att sova enbart två timmar per natt och trots det kunna cykla 35 mil per "dag"... Av din sida framgår inte om du tränat på det (eller om du har erfarenhet av lång tids hårt arbete utan sömn från annat håll). Om inte, skulle jag rekommendera dig det. Det är en helt annan värld att avverka "långpass" och sedan ha en natts återhämtning innan nästa jämfört med att inte återhämta... nedbrytningen går fort.

Massor av lycka till, jag kommer definitivt följa dig via nätet!

mvh
Niklas

PS Backarna vid Porjus är branta! DS

Tjena Niklas

Mitt syfte med sömnen är endast att "starta om" hjärnan, kroppen får klara sig själv. Skämt och sido finns det inte mycket tid till återhämtning för kroppen och det är jag väl medveten om.

Tidigare har jag kör skogsmaskin och då blev det inte mycket sömn mellan passen och det hände ofta att det bara blev fyra timmar. Två gånger köre jag veckor i streck. Detta endast med hjälp av koffein. Likaså när jag jobbade som billackerar blev det en del dagar då man inte hade sovit mer än ett par timmar. Att sedan koncentrera sig på att lackera bra är en konst. Men det är skillnad på att vara vaken och att vara vaken och utföra tung fysiskt arbete som cykling.

Genom tidigare rundor, bl.a. runt Vänern (tre timmars sömn plus två timmar och en kraftig vätskebrist, drack tolv liter om dagen och ändå kom det inte ut något) och senast till Uppsala via Jönköping (en timmes sömn) (står på sidan, har jag för mig), har jag lärt mig att så länge man ligger i ett angenämt tempo och inte sliter ut sig genom att köra ikapp med en bil eller någon annan cyklist så klarar sig kroppen ganska bra. Problem uppstår om man tar i ordentligt i en uppförsbacke eller kör ikapp med någon. Då känns det flera timmar efteråt i benen och man lyckas inte hålla tempot uppe som man höll innan.

Jag kan nämna att förra hösten under tysklandscykelturen var jag vaken i två dygn i streck utan att jag kände mig speciellt trött.

Nedbrytningen kan jag inte hindra men jag kan minska den genom att köra på ett lätt tempo (23 km/h, med hjälp av en lättrullad cykel och lite packning) och att käka bra energi grejer, Maxim sponsrar ju mig.

Själv tycker jag inte att nedbrytningen är något problem under de distanser som jag tidigare har cyklat (50-75 mil) utan det är hjärnan som sätter begränsingen. När man längre inte kan cykla rakt utan cyklar som ett fyllo och man börjar hallucinera då är det dags för sömn. Tempot sjunker också i den stunden men inte för att man inte kan cykla utan för att man måste koncentrera sig på att hålla sig på vägen.

Vi får se hur det går, när jag kommer hem kan jag nog berätta hur det är. Just nu kan jag bara göra kvalificerade gissningar baserat på tidigare erfarenheter.

Trevligt, "The more, the marrie"

Så backarna vid Porjus är branta? Branta som Kinnekulle?

Ha det bra!

Om man läser Röijers dagbok så framgår det ganska tydligt där hur han konstaterade att det inte var så himla bra att slarva med sömnen.

Citat från dagboken:
Det visade sig dock vara ett misstag att gå upp så tidigt när man endast hade sovit 5 timmar. Efter 2 timmar och 15 min cykling hade jag endast kommit 3,4 mil och då står man nästan stilla.

Så frågan är ju vad man klarar att hålla för hastighet om man bara sover två timmar på natten. Och olycksrisken lär ju öka markant.

Sömnbehov brukar man ofta beräkna för optimistiskt. Det är lätt att bestämma sig innan för att sova väldigt lite men i praktiken brukar man komma ifatt verkligheten. Men visst uppfattar man det individuellt så det är ju bara att testa sig fram och se var gränsen går. Skulle du lyckas med nuvarande planering på 2h sömn är jag den förste att gratulera :)

Tjena Erik

Det har du rätt i att vad man planerar och vad som är verklighet kan vara två vitt skilda ting. Men som sagt, det har fungerat för mig förut under perioder upp till tre dygn under fysisk belastning med bara en timme per dygn. Oftast brukar alternativet att sova vidare vara mera skrämmande än att fortsätta att cykla. När man vaknar upp efter en timme och fryser som jag vet inte vad, då hoppar man gladeligen upp på cykeln igen. Om jag får tid över ska jag nog sova mera. Men vi får se... Fortsättning förljer.

Ha det bra!

Tjena Peter

Inte för att jag på något sätt vill nedvärdera Röijers prestation (han är ju trots allt den yngsta och innehar rekordet) men han är sjutton år och frågan är huruvida han är van att köra med lite sömn. Därför är frågan om man kan applicera hans erfarenheter vad det gäller sömn på t.ex. mig?

Klart att medelhastigheten sjunker något när man bara kör på men man kommer ju ungefär 12 mil längre om man t.ex. sover endast två timmar. De extra sex timmarna kommer inte kunna hjälpa en så mycket att man hinner köra ikapp. Själv när jag körde till Uppsala via Jönköping (58 mil) för några helger sedan hade jag en medelhastighet på 23 km/h (på min långsamma touringcykel, Röijer hade en racer vad jag vet) och jag sov bara en timme.

Olycksrisken ökar markant först när det tillståndet infinner sig då man inte längre kan cykla rakt. Själv har jag faktiskt aldrig kört omkull på grund av trötthet. Däremot har jag blivit påkörd utav bilar och vurpat på grund av dåligt väglag.

Alla människor är olika. Läste en artikel för någon vecka sedan som Rune Larsson skrivit. Kände precis igen mig, inte för att jag vill jämföra mig med en sådan gigant. Ni kan läsa den på: http://www.loparlarsson.se/Cykelsemester.html

Ha det bra!

Mickael83; sa:
Olycksrisken ökar markant först när det tillståndet infinner sig då man inte längre kan cykla rakt.

Möjligen om man är ensam på vägen. Om man färdas tillsammans med andra trafikanter så är brist på uppmärksamhet den största olycksrisken.

Det är inte singelolyckor som står för flest olyckor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SAMSare Sverige Runt 2002 Sponsorer Långcykling 0
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg