Tjena Niklas
Mitt syfte med sömnen är endast att "starta om" hjärnan, kroppen får klara sig själv. Skämt och sido finns det inte mycket tid till återhämtning för kroppen och det är jag väl medveten om.
Tidigare har jag kör skogsmaskin och då blev det inte mycket sömn mellan passen och det hände ofta att det bara blev fyra timmar. Två gånger köre jag veckor i streck. Detta endast med hjälp av koffein. Likaså när jag jobbade som billackerar blev det en del dagar då man inte hade sovit mer än ett par timmar. Att sedan koncentrera sig på att lackera bra är en konst. Men det är skillnad på att vara vaken och att vara vaken och utföra tung fysiskt arbete som cykling.
Genom tidigare rundor, bl.a. runt Vänern (tre timmars sömn plus två timmar och en kraftig vätskebrist, drack tolv liter om dagen och ändå kom det inte ut något) och senast till Uppsala via Jönköping (en timmes sömn) (står på sidan, har jag för mig), har jag lärt mig att så länge man ligger i ett angenämt tempo och inte sliter ut sig genom att köra ikapp med en bil eller någon annan cyklist så klarar sig kroppen ganska bra. Problem uppstår om man tar i ordentligt i en uppförsbacke eller kör ikapp med någon. Då känns det flera timmar efteråt i benen och man lyckas inte hålla tempot uppe som man höll innan.
Jag kan nämna att förra hösten under tysklandscykelturen var jag vaken i två dygn i streck utan att jag kände mig speciellt trött.
Nedbrytningen kan jag inte hindra men jag kan minska den genom att köra på ett lätt tempo (23 km/h, med hjälp av en lättrullad cykel och lite packning) och att käka bra energi grejer, Maxim sponsrar ju mig.
Själv tycker jag inte att nedbrytningen är något problem under de distanser som jag tidigare har cyklat (50-75 mil) utan det är hjärnan som sätter begränsingen. När man längre inte kan cykla rakt utan cyklar som ett fyllo och man börjar hallucinera då är det dags för sömn. Tempot sjunker också i den stunden men inte för att man inte kan cykla utan för att man måste koncentrera sig på att hålla sig på vägen.
Vi får se hur det går, när jag kommer hem kan jag nog berätta hur det är. Just nu kan jag bara göra kvalificerade gissningar baserat på tidigare erfarenheter.
Trevligt, "The more, the marrie"
Så backarna vid Porjus är branta? Branta som Kinnekulle?
Ha det bra!