Skriv brev!
Skriv brev till alla möjliga företag du kan tänka dig som kan ha någon produkt du kan ha nytta av på resan!
Inför en cykeltur i sydostasien skrev jag ett brev till Crescent där jag förklarade vad jag tänkte göra och frågade om de kunde bidra med något. Jag fick då cykelväskor, frampakethållare, kläder samt en del ytterligare utrustning.
Det har ju blivit så vanligt med cykelresor nu så det är svårt att bli helsponsrad, men de flesta företag kan alltid erbjuda något.
Jag har fått hjälp av t.ex Sony, Hilleberg, Pentax samt några lokala cykel- och friluftshandlare.
En cykelhandlare köpte även bilder från min resa som han använde i reklamsyfte.
En bra idé är att lägga ut en reseberättelse på Internet där man skriver vilken utrustning man använt osv. Inför nästa resa kan man hänvisa till denna och kan då visa företagen att de får någonting tillbaka.
En sak man måste komma ihåg är att det här tar tid. Räkna med att det kan ta tre-fyra månader för företagen att bestämma sig...
Ska man bli helsponsrad måste man vara ute i väldigt god tid eftersom det ska läggas in i budget, osv.