Spolknappar

Mina spolknapparna är slut och snart även hålbandet. Ingen av mina gamla leverantörer, Hillebergs eller Klättermusen vill sälja spolknappar längre, hålband går nog att få tag på hos Recon, men vem säljer spolknappar ?. Måste jag börja importera ?

/ Per Brune spolknapplös

Bra idé!

Någon borde ta tag i detta jätteproblem som alla vi gör-det-självare har, nämligen att ingen längre säljer bra material. Starta en liten firma och sälj över nätet. Jag skulle garanterat köpa.

Peter

Direkt

Man behöver inte importera själv eftersom Nexus har en agentur i sverige. Har man bara en egen firma så kan man köpa direkt från dom. Om jag inte minns fel är det Fixlock i göteborg som har agenturen. Dom kräver dock att man köper för minst 500:-. Agenturen för National Moldings innehas av Bandi i Kumla. Dom har även en massa bandprodukter. Tyvärr inte hålband.

/Thomas J

Diverse tillbehör såsom spolknappar, band etc finns hos Friluftsbolaget på Sveavägen i Stockholm.
De är ju kanske inte billigast i världen men där finns det

Lycka till!!

MVH Niclas

Inte på Friluftsbolaget

Dom gånger jag varit på Friluftsbolaget (säkert 20-30ggr) har dom inte haft några spolknappar, men jag har ”bunkrat” annat där, tyvärr dom slutat att sälja tyg, en sak som dom var bäst på av alla ställen jag hittat.

Per Brune

Förklaring av spolknappar

En spolknapp är en liten cylindrisk (nästan cylindrisk i alla fall) plastbit modell prinskorv fast med längden 31 mm och diametern 6 mm och med koniska ändar. I spolknappen finns ett 16 mm långt genomgående hål för 15 mm’s plattband. Plattbandet sys fast i det man vill kunna fästa och ta loss. Man använder sedan hålband som är att plattband med invävda hål (jämför med knapphål) eller ibland en metallring. Kolla på Klättermusen ryggsäckar och på Hillebergs tält (åtminstone äldre modeller), hålband finns nog på andra produkter också, såsom vissa Fjällräven och Haglöfs ryggsäckar om jag minns rätt för åtstramare.

Hoppa du blev lite klokare, i annat fall ring mig så ska jag föröka förklara, orkar inte skriva mer nu, ska fortsätta att sy innan det är dags att sova.

Per Brune
Tel. 021-188106

Naturkompaniet grjjade sådana

Jag köpte av naturkompaniet i Gävle! vet inte vart dom fick sina ifrån, tror att det var haglöfs knappar jag fick köpa! så jag köpte ett gäng av dom!

Som en duffelknapp!

Jag antar att det menas en såndär avlång "knapp" som används för upphängning av innertält hos t.ex. Hilleberg. Den ser ut som en duffelknappi miniatyr.

Haglöfs har!

Pratade med Haglöfs nyligen. De sålde spolknappar för 15:- styck, dyrt för en plastbit tycker jag men.... De sa att de inte kunde sälja till mig direkt utan att jag skulle gå via en butik. Däremot hade de inte hålband till salu....även om de hade för eget bruk, typ....
I Västerås antar jag att det är naturkompaniet som är bäst på att ta hem grejer osv, sedan Sundströms la ner sin sportavdelning (stor sorg).

/Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg