Spö för vandring

Re: Prova...

brook; sa:
...och även om vi kan ge förslag på tänkbara kandidater...
/Anders B

...och kandidaterna är:

Eh, måste först förklara mej. Jag har nyligen genomgått provningsproceduren. Lista på sevärda (?) 6-delade spön:

Loop Blueline ca 2500:-
Vision extreme ca 4000:-
Vision 3Zone ca 2000:- (nytt för i år?)
Pool 12 ca 1000:-
HiLevel ca 3000:- (bara 5 delat)

Capricorn gör vidare stor affär av "testvinnaren" St Croix (tror jag det stavas). Har inte själv testat det.

Slutsatsen av testet: Kostar det så smakar det, men det omvända gäller inte alltid...

Öh, föresten - "sevärda" innefattar inte bara "se"... Följ Brooks lag - PROVA!

[Ändrat av maskon 2003-12-29 kl 23:59]

Fyrdelat

Tror att det kan vara idé att du tittar på http://www.fishit.com och deras haspelset "Basic haspel" för 490:- Fyrdelat spö och en rulle som känns helt ok. Jag köpte ett set som jag precis fått hem och nu räknar jag ned till premiären i juni. (Du får gärna gå in till fishit med hjälp av länk på min hemsida http://www.gardsio.se )

Ursprungsfrågan

Tidigare under fjällvandringar bar jag med mig ett 8" tvådelat lätt haspelspö, inlindat i ett galonfodral. Numera tar jag istället med mig ett ännu lättare fyrdelat 6" haspelspö från Sjösländan. Gillar långa spön och har haft svårt för kortspöna tidigare, men detta är ett spö med känsla i. Bra mycket smidigare att transportera också, och slippa ducka, halvkrypa med ryggan för att komma under grenar. I somras skulle jag satsa på flugfiske, men mitt tvådelade Ron Thompsson vreds av första dan i fjällbjörkskogen. Nu är det fyrdelat som gäller även vid mitt kommande flugfiske, och tub.

Flugspöt är även denna gång ett Ron Thompsson, "Axellerator" 9", nr. 5/6. Kanske skulle hört mig för med brook och grabbarna här innan köpet, men lite måste man ju tänka själv också. Och för mig, som bara är i begynnelsen av en strålande flugfiskekarriär, är det nog tillräckligt bra för att ge mersmak.

Vad tycks annars om fyrdelade flugspön i de lättare klasserna? Jobbas ju på annat sätt med spöt vid flugfiske jämfört med haspel, så kanske hade det varit bäst att börja med ett tvådelat. Men nu blir det så här:)

Raskesven

Flerdelat tycker jag fungerar bra även i lätta klasser, jag vet till och med folk som hävdar att dom trivs bättre med flerdelat.. Jag har aldrig känt att antalet delninga påverkat något överhuvudtaget, har dock inte provat mer än 4-delat.. Jo föresten, jag hade ett billigt laxspö som vred sig i holkarna när jag köttade på för kung å fosterland..

(jag kompenserar bristande teknik med kraft, mitt livs stora problem... stark och smidig som ett hangarfatyg)

Hur smidigt är flerdelat?

Hur smidigt är det där med flerdelat? Jag tänker på ner- & uppackande, ihopsättning m.m. Känns som att ett tvådelat eller teleskop är smidigare på så sätt, eller kan man "skjuta ihop" ett flerdelat? Behöver man ta ur linan ur alla öglor varje gång man packar ihop spöt, eller låter man den sitta kvar? Hur smidigt är de att förvara och packa med sig ett flerdelat spö?

Och till sist: är det någon som har erfarenhet av det där Broman Basic Haspel eller något dylikt? Jag tycker det verkar lagom för mig som nybörjare inom området.

/ Nicke-nyfiken-nybörjare

Re: Hur smidigt är flerdelat?

Niklas L; sa:
Hur smidigt är det där med flerdelat? Jag tänker på ner- & uppackande, ihopsättning m.m. Känns som att ett tvådelat eller teleskop är smidigare på så sätt, eller kan man "skjuta ihop" ett flerdelat? Behöver man ta ur linan ur alla öglor varje gång man packar ihop spöt, eller låter man den sitta kvar? Hur smidigt är de att förvara och packa med sig ett flerdelat spö?

Och till sist: är det någon som har erfarenhet av det där Broman Basic Haspel eller något dylikt? Jag tycker det verkar lagom för mig som nybörjare inom området.

/ Nicke-nyfiken-nybörjare
Det finns ingen lag som säger att du alltid måste dela upp ett fyrdelat spö i fyra delar. Känner du för det kan du ha det i två delar precis som ett tvådelat, men med möjligheten att korta ner det ytterligare.

Klart det kan mer bli strul om du låter linan vara kvar i ett fyrdelat och delar upp det i fyra delar, än i ett tvådelat, och rullen på spöt. Men varför göra på det viset om det ändå ska vandras hela dagen? Tar inte många minuter att rigga och avrigga spöt.

För packning och transport är det enklare med en pryl på 50 cm jämfört med 1 meter och mer. Enda nackdel jag ser med flerdelat jämfört med tvådelat vad gäller haspel, är att det är svårt att finna långa fyrdelade lätta spön. Ett på 8" skulle jag vilja ha, mot de 6" jag har nu. Sammantaget skulle transportlängden på ett fyrdelat då bara öka med 15 cm om alla bitar ändrades lika mycket. Bra om man kan undvika att spöt sticker upp ovanför ryggan när man tar sig genom skogsterräng. Alternativen är en lång skyddstub, vilket väger en del, eller, fick jag lära mig i somras, förr eller senare knäckt spö.

Teleskopspön har jag dåliga erfarenheter av, både vad gäller känsla i spöt och tålighet. Det var dock länge sedan jag testade ett teleskopspö, så kanske det finns bra sådana idag också.

Raskesven

Jag kan varmt rekommendera ett lätt teleskopspö, har själv ett Berkley Select på 5'6". Hopfälld 45cm och LÄTT, kastvikt 2-10g. En liten haspelrulle till det. Schimano har något liknande spö som är lite billigare...ca halva priset, tror det kostar runt 400kr (rulle INTE inräknad), kastvikten är 3-15g. Jag föredrar teleskopspön eftersom det är så lätt att packa och transportera dem. De två spön som jag använder är teleskopvarianten och hittils trivs jag bättre med dem än ett tvådelat spröt att tränga sig igenom buskarna med eller klämma sönder i bildörren. Jag har dem visserligen inte på fjällvandring men det borde funka smidigt att ha med, kanske på utsidan av ryggsäcken om man är rädd att skada rullen...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Johnssoon UL-spö Fiske 10
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
mindful Spö för fjällvandring? Fiske 18
mindful Bra spö för ~ 500 spänn? Fiske 3
kristofer_wallmark Elbe-spö samt Cardinal-rulle? Fiske 2
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
bredviken Omöjligt spö? Fiske 6
Gubbril teleskop spö? Fiske 6
Mathew Flugfiska gädda med #5-spö... Fiske 43
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
highlandpark Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav" Fiske 24
esoxlucius74 Spö-tips?!?! Fiske 6
fizzka nytt(gammalt) spö! Fiske 8
Göran C Bra UL-spö? Fiske 1
sol80 Lax med ett 5-6 spö Fiske 4
TAZGARM SPÖ Fiske 4
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
blastlast Teleskopspö för vandring Fiske 4
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
magnus28 Fiske kring Grövelsjön, med vandring Fiske 3
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
danisko Vandring och haspel Fiske 19
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fiske 6
BigStef Vandring kring Kaitumjaure? Fiske 4
Ryberg Vandring + fiske Fiske 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg