Spill inte whiskeyn!

Tänkte bara utfärda en liten varning...

Råkade spilla lite whiskey på min älskade Ajungilak-sovsäck under sommarens vandring i Jotunheimen. Upptäckte då följande: alkohol + syntetfyllning= pannkaka. Det blev en kemisk reaktion mellan fyllningsmaterialet och spriten som gjorde att fyllningen liksom "stelnade". Iofs bara fläckvis längst ut mot ytan i sovsäcken, men ändå. Förhoppningsvis har det iallafall ingen större betydelse för säckens funktion. Tur att jag inte välte hela flaskan!!

Hittade inga varningar på de lappar som sitter på säcken och den information som följde med säcken när jag köpte den har jag inte kvar, så nu funderar jag på att kontakta Ajungilak och höra om de är medvetna om fenomenet. Gäller för övrigt troligtvis de flesta liknande fyllningsmaterial skulle jag tro. Nån som varit med om nåt liknande? Skulle vara intressant om nån fått samma reaktion med spritbränsle eller om det bara är etanol som inte funkar.

Följde förresten sovsäcksdiskussionen.... Och JA - jag och min Ajungilak är oskiljbara...!!!!

petratetra; sa:
Tänkte bara utfärda en liten varning...

Råkade spilla lite whiskey på min älskade Ajungilak-sovsäck under sommarens vandring i Jotunheimen. Upptäckte då följande: alkohol + syntetfyllning= pannkaka.

Jag hoppas att du inser att det var GUD som straffade dig!!

Det var högst troligt någon billig kanadensisk produkt.
Det skulle ALDRIG hända med en skotsk av bra märke ;-)

BTW, är inte så väldigt troende precis men jag håller med FJS.

/BAX

Hej,

Jag har ingen erfarenhet av detta. Däremot tappade jag bort min fickplunta i Jotunheimen (eller var det Trollheimen?) för några år sen. Antar att fjällen inte vill att man ska dricka alkohol där.

/K

Tja, ja!

Nånting ditåt, kanske lite rökig för min smak.

En anekdot: Var i Skottland och besökte ett antal fabriker, bland annat dom på bilden, på den guidade turen runt fabriken (begrep inte ett smack av vad guiden sa, obegriplig dialekt) står en snubbe i gruppen och tittar på det rostfria rörsystemet. "Fina rörböjar va?" Säger han, "Det är jag som gjort dom"
Visar sig att han är från Örnsköldsvik, jobbar på bröderna Edstrand som är världsledande på just rostfria rörböjar. Han är dessutom uppväxt bara några mil från min hemtrakt.
Världen är liten.
/BAX

Talisker

Spillde faktiskt just Talisker på min Lundhags ryggsäck tidigare i år. Den regerade inte mer än att doften förbättrades rejält. Fast ont gjorde det, i hjärtat.
Så man kan dra den slutsatsen att om man ska (och det ska man INTE) spilla whiskey, så ska man göra det på ryggsäckar men inte på sovsäckar.

Re: Tja, ja!

BAX; sa:
Nånting ditåt, kanske lite rökig för min smak.

En anekdot: Var i Skottland och besökte ett antal fabriker, bland annat dom på bilden, på den guidade turen runt fabriken (begrep inte ett smack av vad guiden sa, obegriplig dialekt) står en snubbe i gruppen och tittar på det rostfria rörsystemet. "Fina rörböjar va?" Säger han, "Det är jag som gjort dom"
Visar sig att han är från Örnsköldsvik, jobbar på bröderna Edstrand som är världsledande på just rostfria rörböjar. Han är dessutom uppväxt bara några mil från min hemtrakt.
Världen är liten.
/BAX

Jag älskar sådana här ankedoter.. SKÅL!!

Inte kanadensisk...

.. utan helt vanlig Famous Grouse.

Straffteorin kan annars vara sann. Blev nämligen häcklad hela veckan för mitt passionerade förhållande till min sovsäck. Man får ju inte fästa sig alltför hårt till det jordiska.

Eller så var det bara lite allmän Yin-Yang. 25 grader och sol en hel fjällvecka måste ju uppvägas av nån liten nesa.

Whiskey-doft?!

Skulle vara en bra idé att doftsätta alla sovsäckar med whiskey-doft... Du kan själv få en customised smell-sleepingbag in your favourite smell....

...hehe...

/m

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg