Speedplay-pedaler?

Japp, har ett par Speedplay Zero. Är mycket nöjd med pedalernas funktion. Det finns inget (fjäderbelastat) motstånd när man vrider foten. Motståndet kommer först precis innan man klickar ur. Det krävde lite tillvänjning i början innan jag vågade spurta för kung å fosterland. Jag hade definitivt klarat mig med pedaler med mindre rörlighet (Look el likn), men dessa är trevliga att använda. Stadigt står man oxå. Enda nackdelen är priset! Skulle jag köpa nytt pedalsystem idag, så skulle det bli nåt billigare. Men som sagt, funktionen är kanon!

/Håkan

jag provar...

Håkan K; sa:
Japp, har ett par Speedplay Zero. Är mycket nöjd med pedalernas funktion.

Ah, vad trevligt att höra. Skall just klicka iväg min beställning...väljer dock varianten som heter "Frogs" då jag även vill ha pedaler till lättare MTB.

Enda nackdelen är priset! Skulle jag köpa nytt pedalsystem idag, så skulle det bli nåt billigare. Men som sagt, funktionen är kanon!
/Håkan

89 Euro på bike-discount.de
Och visst, det finns ju billigare bra pedaler.
Får förhoppningsvis skriva av dem på många tevliga cykelmil, och utan knäproblem om flexen ger vad jag hoppas (extra "cleats" verkar däremot hutlöst dyra).

Per Dans

Test

Cycling+ testade dessa pedaler i nr. 170. De fick en åtta av tio möjliga.

Citerar utlåtandet "expensive but finely adjustable relese angel and looks set it apart from the crowd."

I rutan Cycling verdict, här i referat, så rekomenderar de pedalen till tyngre cyklister som vill kombinera styrka, på pedalen antar jag, med låg vikt, likaledes på pedalen antar jag.

Re: Test

klippen; sa:
Cycling+ testade dessa pedaler i nr. 170. De fick en åtta av tio möjliga.

Citerar utlåtandet "expensive but finely adjustable relese angel and looks set it apart from the crowd."

I rutan Cycling verdict, här i referat, så rekomenderar de pedalen till tyngre cyklister som vill kombinera styrka, på pedalen antar jag, med låg vikt, likaledes på pedalen antar jag.

Tack för infon.
Ja det var ju lovande med betyg 8 av 10.
Dock väger jag varken mycket eller trampar med nån större kraft (kan ju i a f skylla det senare på mitt dåliga knä..), så kanske de nu kommer att hålla i evighet, och med härlig float...

Lite intressant ändå att de inte tycks vara så vanliga i Europa(?). Det är ju så många andra nya prylar som snabbt hittar sina köpare. Och särskilt konstigt är väl detta m h t beskrivningen i Cycling: "and looks set it apart from the crowd."
Bara sånt brukar ju kunna väcka mångas "vill ha" begär, fast såna personer hänger å andra sidan inte på detta forum :cool:

Per Dans

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg